November 23, 2011

Mengapa Usul Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Ditolak Speaker DUN

Isu penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat kebanjiran penduduk rakyat asing yang memasuki negeri ini secara haram, sepatutnya mendapat sokongan dari para ahli YB Sabah agar dapat dilaksanakan segera. Namun usul yang dibawa oleh ADUN Luyang YB Datuk Malenie Chia samasa persidangan DUN baru-baru ini telah ditolak oleh Speaker DUN Datuk Seri Salleh Said keruak, yang mengatakan usul tersebut tidak perlu disegerakan dan juga ia merupakan hak kerajaan Persekutuan untuk menentukan samada perlu atau tidak.

Jika kita melihat dan merenung kembali penyertaan Sabah dan Sarawak dalam perjanjian 1963  membentuk negara Malaysia, dimana mengikut perkara 20, perjanjian yang dipersetujui bersama menunjukkan hak negeri kita sekali lagi tercabul (rujuk perkara 6 : Immigration): Control over immigration into any part of Malaysia from outside should rest with the Central Government BUT entry into Borneo (Sarawak and Sabah) should also require the approval of the State Government. The Federal Government should NOT be able to vote the entry of persons into Borneo (Sarawak and Sabah) for State Government purpose except on strictly security grounds. Borneo (Sarawak and Sabah) should have unfettered control over the movements of person other than those in Federal Government employ from other parts of Malaysia Borneo (Sarawak and Sabah). Ini bererti kerajaan negeri mempunyai hak mutlak untuk mendesak kerajaan Persekutuan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk melindungi hak negeri ini. Saya percaya persidangan DUN adalah wadah terbaik untuk membawa dan menyokong usul tersebut, agar ia mendapat perhatian segera kerajaan Persekutuan.

Berdasarkan perkembangan politik dan sosial dinegeri ini, saya percaya tindakan drastik oleh pemimpin negeri perlu diambil segera untuk membuktikan bahawa perjuangan mereka sebagai wakil yang dipilih rakyat. Mengikut stastistik bahawa dalam tampoh  40 tahun pertambahan penduduk negeri telah merekodkan peningkatan 390% manakala Sarawak hanya mencatat pertambahan penduduk 148%, sedangkan peningkat penduduk peringkat nasional hanya 165%. Apakah peningkatan secara mendadak penduduk dinegeri ini masih dianggap tidak serious untuk mengancam keselamatan dan kesejatheraan penduduk asal negeri ini?.

Walaupun banyak aduan telah dilaporkan kepada pihak berkuasa oleh individu-individu dan aktivist dinegeri ini termasuk penulis buku MD Mutalib dan Dr Chong Eng Leong, namun segala usaha mereka untuk membuktikan bahawa banyak penipuan dan pemalsuan untuk mendapat kerakyataan secara haram oleh penduduk tanpi izin kenegeri ini, justeru perkara ini telah dinafikan oleh Kementerian Halehwal Dalam Negeri. Apakah tidak cukup dengan aduan dan laporan terhadap tali barut yang menjadi dalang sebagai pelaku perbuatan keji  ini, untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) atau mendakwa mereka samada mereka itu berstatus Menteri atau orang awam kemuka pengadilan, jika mereka bersalah?.

Pengumuman  Datuk Seri Penglima Joseph Pairin Kitingan dalam perhimpunan Agung PBS baru-baru ini untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) tahun 2012 untuk tujuan perkara diatas, adalah satu tindakan melambat-lambatkan prosses untuk menjalankan penyiasatan sehingga menunggu PRU13 akan berlalu, sedangkan rakyat Sabah tidak sabar-sabar lagi untuk melihat hasil penyiasatan melalui Suruhanjaya Diraja (RCI) yang diketuai oleh beliau itu akan berhasil. Persoalannya mengapa harus menunggu Penubuhan Suruhanjaya Diraja (RCI) tahun 2012 kenapa tidak sekarang?.

Berdasarkan maklumat saya dapati dalam pembentangan kertas kerja hasil  kajian oleh beberapa agensi kerjaan yang melibatkan Jabatan immigresen, Pensyarah UM dan UMS serta Unit Perancang Ekonomi Negeri, anjuran  Kementerian Pembangunan kependudukan Wanita dan Keluarga yang bertajuk "Prosses Migrasi Negeri Sabah" membuktikan bahawa dari jumlah penduduk dikawasan Kinabatangan yang melibihi 140,000. orang hanya terdapat 32,000 orang rakyat tempatan. Ini bermaksud selebihnya adalah rakyat asing. Kita mengambil kesimpulan bahawa kebanyakan kawasan Pantai Barat dinegeri ini telah dibanjiri oleh mereka yang tidak diundang. Jangan hairan sebahagian kecil wakil rakyat dinegeri Sabah yang lantang bersuara dalam DUN dan Parlimen mewakili rakyat tanpa izin, tetapi sering menimbulkan isu sijil anak negeri, yang sepatutnya bukan hak mereka yang bersuara kerena mereka juga bukan anak negeri.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved