January 26, 2011

Isu Perlantikan Datuk Bandar Kota Kinabalu

Belum pun tamat tampoh kontrak Datuk bandar Kota Kinabalu Datuk Ilyas Ibrahim yang sepatutnya berakhir pada bulan Februari 2011, angin kancang bertiup dikalangan para pemimpin politik samada dari kompenan BN mahupun pembangkang masing-masing mencadangkan agar perlantikan Datuk bandar kali ini dari masyarakat KDM atau Cina. Para pemimpin juga telah mengemukakan beberapa nama yang mereka fikirkan sesuai atau layak memegang jawatan Datuk bandar melalui akhbar-akhbar tempatan.

Mengikut sejarah masa silam sewaktu kerajaan parti Berjaya memerintah, kota kinabalu masih dikenali sebagai Majlis Perbandaharan, hanya Datuk Monggoh Orow sahaja dari suku dusun lutod Tuaran pernah menjawat jawatan President Majlis dan selain itu dari suku kaum Cina. Setelah UMNO bertapak di Sabah jawatan Majlis Perbandaharan dan seterusnya Datuk bandar dari suku kaum bumiputera Islam. Apa yang menarik perhatian saya, walaupun beberapa hari isu perlantikan Datuk bandar menjadi tajuk utama akhbar tempatan, yang mana para pemimpin kanan politik seolah-olah mendesak pihak kerajaan negeri melantik orang yang menjadi harapan mereka. Akhirnya kehangatan ini reda begitu sahaja, setelah kontrak Datuk Ilyas Ibrahim telah dilanjutkan setahun lagi.

Saya percaya keputusan melanjutkan tampoh Datuk Ilyas Ibrahim adalah satu keputusan bijak berdasarkan perkhidmatan cermalang beliau selama tampoh menjawat jawatan tersebut. Sebagai seorang pesara Pesuruhjaya Polis negeri Sabah beliau telah menterjemahkan bandaraya Kota kinabalu sebagai sebuah bandar yang selamat didiami. Begitu juga lanskap bandar ini semakin hari semakin banyak mercu tanda keceriaan yang menjadi tumpuan para pelancong dari dalam maupun luar negara.

Selain perkhidmatan cermalang Datuk Ilyas dalam perkihdmatan yang tidak perlu dipertikaikan oleh semua pihak untuk melanjutkan kontrak beliau. Kemungkinan alasan lain adalah pihak yang berkenaan menyedari akan hal yang akan menjadi isu, jika sekiranya pilihan mereka bukan dari suku KDM atau Cina sebelum pilihan Raya umum ke 13 akan datang, maka isu perlantikan Datuk bandar mudah dieksploitasikan oleh pihak pembangkang. Siapa pun yang kerajaan lantik selepas tampoh Datuk Ilyas Ibrahim tamat setahun dari sekarang ia sudah tidak menjadi ancaman BN di bandar Kota kinabalu ini.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved