November 16, 2011

Sabah Perlu Tuntut Royalti Minyak 20%

Agihan royalti minyak 5% yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada Sabah perlu dikaji semula tanpa menunggu selepas  PRU13. Jika para pemimpin Sabah merasakan  negeri ini kini menentukan kejayaan BN untuk membentuk Kerajaan Persekutuan dalam PRU13, mengapa harus takut mendesak pucuk kepimpinan mengambil tindakan segera berhubung isu ini.

 Kenyataan mantan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh, agar Kerajaan Persekutuan memberi royalti kepada Kerajaan Sabah sebanyak 20% perlu diberi sokongan oleh para MP Sabah. Walaupun gesaan Tan Sri Harris mohon agar permintaan tersebut dengan cara baik, kerana beliau berpendapat YAB Datuk Seri Najib adalah PM yang bersikap terbuka, jika dibandingkan dengan PM sebelum ini, namun para pemimpin MP dari Sabah harus lantang untuk menuntut hak kita yang tidak dipersoalkan lagi oleh mana-mana pihak.

 Justeru apa pun tindakan pemimpin MP dari Sabah menuntut berhubung royalti minyak perlu diterjermahkan sebelum rakyat menghukum pemimpin mereka dalam PRU13. Kita harus sedar bahawa negeri Sabah akan  merupakan negeri pengeluar minyak nasional yang terbesar selepas negeri Trengganu, Sarawak dan Kelantan, tetapi dalam masa yang sama negeri-negeri pengeluar minyak yang dinyatakan adalah negeri tersenarai termeskin di Malaysia.

Kita juga merasa hairan walaupun kewujudan syarikat minyak nasional (Petronas) telah bertahun-tahun di bumi Sabah, namun negeri Sabah masih jauh ketinggalan dari segi infrastruktur, di mana masih ramai penduduk luar bandar masih diketegorikan  miskin tegar sehingga kini. Kita tidak nafikan bahawa pembangunan yang begitu pesat di kawasan bandar-bandar Sabah terutama sekali Bandaraya Kota Kinabalu tidak menjamin kesejahteraan rakyat jelata keseluruhannya. Memang dapat dilihat secara pembangunan fizikal, namun kehidupan rakyat tidak terjamin dari segi keselamatan dengan kebanjiran PTI yang kini berleluasa di pelosok negeri ini.

Walaupun negeri Sabah menyumbang kepada kerajaan Persekutuan sebanyak 95% hasil minyak dari negeri ini, secara amnya rakyat negeri  ini seolah-olah sering diperbulikan oleh segelinter pemimpin Persekutuan. Lihat sahaja pemberian biasiswa Petronas, siapakah mereka yang menerima kemudahan ini? Berapa ramai  bilangan rakyat anak negeri Sabah menikamati hasil bumi mereka?. Seperti mana kita sedia maklum, bahawa kebanyakan anak-anak Sabah sangat bergantung dengan pemberian biasiswa Yayasan Sabah dan Kerajaan Negeri, jarang sekali dari Petronas, mungkin kalau pun ada ianya kes-kes terpencil.

Saya menggesa para pemimpin MP dan DUN negeri Sabah supaya melihat senario apa yang berlaku terhadap kerajaan sebelum dan kini, di mana parti Berjaya menyerahkan pulau Labuan kepada Kerajaan Persekutuan, dan semasa kerajaan PBS pula Sabah Forest Industri yang terletak di Sipitang telah dijual kepada syarikat dari Semenanjung iaitu Lion Group  sehinggalah konsensi balak telah habis dan keuntungan syarikat dibawa balik ke Semenanjung. Kemunculan UMNO pula sekali lagi Sabah Forest Industri bertukar tangan kepada syarikat dari India iaitu Bhalapur yang mana kerajaan negeri hanya berkepentingan 4%, sedangkan kawasan balak dari daerah Sipitang hingga ke Kemabung, Tenom telah diteroki dengan rakusnya oleh syarikat geragsi ini. Siapakah mereka yang mempunyai kepentingan dalam syarikat ini?.

Kesimpulan saya untuk menangani isu-isu yang menuntut hak rakyat negeri ini, adalah para pemimpin negeri Sabah perlu bersatu tenaga untuk menyuarakan dengan tegas agar suara mereka harus didengar oleh Kerajaan Persekutuan, serta memenuhi segala kehendak rakyat negeri ini tanpa menunggu PRU13. Jangan lupa komponen BN di Semenajung kian rapuh, kini Sabah dan Sarawak menentukan ke arah mana haluan BN selepas PRU13 nanti.

People who read this post also read :



1 comments:

Aunty said...

Patutnya "yang kaya makin kaya" applicable untuk Sabah tetapi "yang kaya jadi miskin" plak jadinya - kaya komoditi dan galian, tapi miskin hasil jualannya. Mana Keadilan?!!!

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved