February 02, 2011

Respond Perlantikan Datuk Abidin Mandingkir Sebagai Mayor KK Positif

Baru beberapa hari khabar berita yang Datuk Ilyias Ibrahim disambung kontrak setahun lagi sebagai Datuk bandar KK, sebelum kontrak beliau tamat pada 1 Februari, telah meredakan suasana seketika waktu. Namun pengumuman ketua Menteri Sabah Datuk Seri Pengalima Musa Hj Aman, setelah memohon nasihat dari kompenan parti BN yang melantik Datuk Abidin Mandingkir mantan Setiusaha tetap kementerian Perumahan dan kerajaan tempatan sebagai Datuk bandar yang ketiga selepas Kota kinabalu diistharkan sebagai Bandaraya, merupakan satu kejutan kepada warga kota.

Sememangnya terlalu banyak spekulasi dan andaian siapakah yang layak menjadi Datuk Bandar seterusnya. Umum mengetahui bahawa setiap kaum dan parti politik yang diwakili mereka masing-masing menuntut agar jawatan tersebut disandang dari suku ethnik atau parti mereka. Walau apa pun alasan mereka Ketua Menteri Sabah mempunyai bidang kuasa dan alasan tertentu untuk memilih seseorang itu berdasarkan kemampuan dan pengalaman luas untuk meneruskan kejayaan Datuk Bandar sebelum ini. Maka perlantikan Datuk Abidin Mandingkir bukan lah berdasarkan desakan mana-mana pihak, tetapi atas pengalaman luas dalam perkhidmatan awam dan kelayakan dalam bidang perundangan menyebabkan beliau mempunyai banyak kelebihan yang tidak dipersoalkan oleh mana-mana pihak. Justeru, perlantikan beliau telah mendapat reaksi positif dari pelbagai pihak.

Sebagai warga kota marilah kita sama-sama menjaga kebersihan, keindahan dan keselamatan serta menyokong sepenuhnya dasar pembangunan yang sedang dan akan dirancang oleh Datuk bandar baru kita.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved