April 05, 2011

Tahniah SPRM

Tindakan SPRM membongkar serta mengambil tindakan terhadap beberapa Pegawai kanan Kastam yang terlibat dalam penyalahgunaan kuasa mengakibatkan unsur-unsur rasuah, patut diberi pujian. Kerugian kerajaan sehingga berbilion ringgit merupa perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan merupakan jenayah perdagangan berprofil tinggi yang tidak seharusnya dilakukan oleh penjawat awam yang telah diberi amanah oleh kerajaan.

Bayangkan sahaja penangkapan seramai lebih 60 orang pegawai kanan kastam melalui operasi besar-besaran yang dilakukan oleh SPRM dengan kerjasama LHDN, Polis dan agensi-agensi penguatkuasa lain. Sikap penjawat awam ini seolah-olah tidak lagi bermaruah sama sekali. Usaha SPRM perlu mendapat sokongan sepenuhnya dari pelbagai masyarkat agar negera kita bersih dari anasir-anasir rasuah.

Perbuatan rasuah bukan sahaja menyalahi undang-undang negara, namun ia juga perbuatan haram dan jijik dalam ajaran agama masyarakat masing-masing. Kerajaan perlu mengambil tindakan drastik untuk menukar atau menggantung para pegawai penguatkuasa yang terlibat dengan tujuan untuk memulihkan intigeriti jabatan yang telah tercemar.

Tindakan ini bukan sahaja terhad kepada jabatan kastam semata-mata, tetapi dimana sahaja agensi-agensi yang sering terdedah terhadap aktiviti rasuah perlu diambil perhatian. Pengistharan harta pegawai - pegawai yang terdedah haruslah diwartakan supaya keyakinan dan pandangan masyarakat tidak terpesong.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved