April 07, 2011

Tahap Kesedaran Kebersihan Warga KK Masih Rendah.

Walaupun usaha demi usaha Datuk Bandar Kota Kinabalu Ybhg Datuk Abidin Madingkir yang hanya kurang dua bulan dilantik sebagai Datuk Bandar untuk mempastikan bahawa bandar Kota kinabalu sentiasa dalam keadaan bersih dan selamat didiami, tetapi masih ada sebilangan kecil warga kota tidak peka terhadap saranan tersebut.

Semasa saya sedang memandu dari Likas ketempat kerja menuju ke bandar KK pada 6hb April, lebih kurang jam 7:45 pagi, terdapat sebuah kenderaan jenis mewah dihadapan saya yang bernombor SAA525x berhenti dilampu isyarat simpang empat dari Luyang ke Stadium Likas telah membuang tisu (kertas) dari kenderaan beliau. Bayangkan saja orang yang mempunyai kedudukan dan mewah membuang sampah dimerata-rata tempat dengan sesuka hati, bagaimana pula kita cuba mendisplinkan orang kampung yang hanya baru masuk bandar tidak tahu menahu peraturan atau undang-undang dalam bandar, apakah kita akan menghukum mereka (mendanda)? .

Persoalannya sekarang bukan orang bandar atau kampung atau orang kaya atau orang miskin, tetapi tahap kesedaran kebersihan masih rendah dikalangan warga kota. Apa pun alasan mereka mengenai kebersihan bandar kota kinabalu, namun tanggungjawab kebersihan ini bukan diletakkan keatas bahu datuk bandar seorang sahaja, malahan warga kota harus bertanggungjawab dan menyokong hasrat Datuk bandar supaya bandar kota kinabalu sentiasa mesra alam. Disamping menunjukkan kepada para pengunjung samada dari dalam maupun luar negeri, bahawa warga kota mempunyai displin yang baik demi menjaga keindahan bandar raya kita.

Untuk mempastikan bandara raya kita bersih, pihak institusi pendidikan tinggi dan sekolah dipelbagai peringkat disekitar bandar kota kinabalu perlu mengambil inisiatif untuk memberi kesedaran sivik kepada pelajar - pelajar, dan begitu juga persatuan - persatuan NGO mengambil langkah yang sama, agar usaha murni mereka dapat membantu sedikit sebanyak tahap kesedaran kebersihan bandar kita.

Hukuman yang dikenakan kepada mereka yang bertanggungjawab membuang sampah tidak akan dapat memberi kesan jangka panjang untuk memelihara suasana bandar yang bersih, namun kesedaran dan perubahan minda kita terhadap sesuatu yang baik dan membina masyarakat yang komited terhadap kebersihan akan membuahkan hasil jangka panjang.

Agensi - agensi kerajaan dan swasta perlu mengambil bahagian untuk menaja (sponsor) kawasan - kawasan atau taman - taman, yang akan menjadi program anak angkat setiap sudut dalam bandar, supaya ia menjadi satu projek atau program yang di kawalsalia oleh agensi mereka agar kebersihan taman tersebut dijamin berterusan.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved