March 02, 2011

Usah Anggap Penuntut " Tabung Tunai "

Kenyataan YB Datuk Masidi Manjun, Menteri pelancongan, Kebudayaan dan Alam sekitar dan juga menteri yang bertanggungjawab halehwal pendidikan di negeri Sabah, yang menasihatkan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), agar jangan menganggap penuntut "tabung tunai". Secara peribadi saya sebagai seorang aktivis masayarkat, pendidik dan juga ibubapa merasakan kenyataan beliau adalah tepat, dan tiba masanya perkara ini perlu diambil serius oleh pihak berkenaan.

Walaupun kenyataan ini diluahkan beliau semasa menyaksikan upacara menandatangani MoU diantara PHM Borneo Education yang diwakili oleh Encik Bacho Ali Hamdan selaku CEO, manakala Asia e university (AeU) diwakili oleh Dr Abdillah Suffian, selaku naib Presiden,ini bukan bererti ianya ditujukan kepada kedua belah pihak kerana program yang mereka perkenalkan adalah khas untuk mereka yang sudah bekerja untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam bidang yang sedang dicaburi. Tetapi ia ditujukan kepada kolej swasta yang menawarkan kursus sepenuh masa yang tumbuh bagaikan cendawan di negeri ini.

Kolej swasta ini juga telah mengambil kesempatan menggenakan yuran yang amat tinggi diantara RM24,000 sehingga mencacah RM50,000 hanya peringkat kursus diploma sahaja. Bayangkan sahaja kalau-kalau pelajar yang tamat dari kolej ini nanti tidak mendapat sebarang pekerjaan, bukan disebabkan kursus tidak diiktiraf oleh MQA tetapi pelajar tersebut tidak mempunyai kemahiran berkomunikasi dengan baik serta tidak yakin berhadapan dengan dunia luar. Rata-rata kolej ini juga telah menabur seribu janji kononnya pelajar-pelajar tersebut boleh mendapat kerja dimana-mana sektor atau diluar negara. Tetapi cuba kita lihat kembali, sejauh manakah penguasan pelajar ini bertutur bahasa inggeris? yang membolehkan mereka berkerja diluar negara.

Ada juga setengah kolej ini cuba memarah tenaga dibahagian pemasaran untuk meningkatkan promosi kolej - kolej tertentu, dan kebetulan juga bahagian pemasaran adalah anak tempatan Sabah. Jika berlaku sesuatu terhadap pelajar-pelajar tersebut, pihak pengurusan yang beroperasi di Kuala Lumpur tidak akan bertanggungjawab untuk berhadapan dengan pelajar-pelajar dan juga ibubapa. Walhal apa sahaja cara pemasaran yang dilakukan adalah dirancang oleh pihak pengurusan KL. Apa yang menyedihkan ada juga kolej tanpa tenaga pengajar yang cukup dan juga kelengkapan asas seperti bilik amali, sudah pun merekrut pelajar ke kolej tersebut sehingga sampai ketahap yang lebih kritikal menyebabkan pelajar datang ke kolej tanpa pensyarah dan pulang begitu sahaja.

Sebagai anak tempatan melihat keadaan orang-orang Sabah terutama kaum bumiputera, khususnya bidang pendidikan tiada seorang pun golongan korporat dinegeri ini tampil kehadapan untuk melabur dalam bidang tersebut sedangkan mereka juga boleh bersaing dengan rakan mereka di Semenanjung Malaysia. Maka apa yang terjadi kepada orang Sabah, semua yang kita lakukan terpaksa mengikut telunjuk orang KL sehinggalah bidang pendidikan.

Merujuk kembali kenyataan YB Datuk Masidi Manjun, bahawa jangan menganggap pelajar sebagai "tabung tunai", saya menyarankan agar ibubapa harus membuat pertimbangan sekiranya anak mereka menghadapi masalah yang serius seperti saya katakan diatas, maka tibalah masanya mereka memabawa perkara ini ke pihak berkuasa terutama sekali kepada YB Datuk Masidi Manjun selaku menteri yang bertanggungjawab terhadap pendidikan Sabah atau pun biro halehwal pengguna (tribunal) untuk tujuan menuntut hak sebagai pengguna. Ia juga bertujuan mendidik kolej - kolej swasta yang tidak bertanggungjawab supaya mereka jangan berfikir orang - orang Sabah bodoh.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved