January 05, 2012

Kenapa UMNO Sabah Lambat Membuat Pendirian Isu RCI?

Kenyataan YB Datuk Sapawi Haji Ahamd ,Ketua Penerangan Perhubungan UMNO Sabah merangkap Ahli Parliman Sipitang berhubung pendirian UMNO Negeri Sabah keatas Penubuhan RCI (Royal Commission of Inquiry/Suruhanjaya Siasatan Diraja) amat ditunggu-tunggu oleh majoriti Penduduk tulen negeri Sabah, yang ingin melihat para pimpin kanan UMNO menyatakan sokongan mereka atas Penubuhan RCI.

Keceluparan rakan-rakan kompenan BN seperti UPKO,PBS,LDP,PBRS dan disokong parti-parti pembangkang dinegeri ini, yang mendesak kerajaan Persekutuan menubuhkan RCI bagi menyiasat pertambahan penduduk negeri Sabah yang drastik dan pemilikan IC secara tidak sah, telah menyebabkan UMNO Sabah macam cacing kepanasan,samada menyokong atau sebaliknya Penubuhan RCI ini.

Penentangan Datu Akjan Ali mantan penghuni ISA merengkap Presiden Pekida yang tidak menyokong penubuhan RCI, telah menjadi persoalan kepada majoriti rakyat tulen negeri ini, akan agenda disebalik penentangan beliau berhubung isu Penubuhan RCI. Yang peliknya Datu Akjan mengambarkan, jika penubuhan RCI diteruskan, maka ketegangan kaum dan agama akan berlaku dinegeri ini. Kenyatan Datu Akjan Ali dalam isu ini merupakan ancaman dan hasutan yang tidak diambil kisah oleh pihak berkuasa, terutama sekali Kementerian Halehwal dalam Negeri.

Menyorot kembali dalam persidangan terakhir Dewan Undangan Negeri Sabah 2011, dimana Speaker Dewan Datuk Seri Salleh B. Tun Said Keruak, telah menolak usul dari wakil pembangkang supaya penubuhan RCI perlu dibahas. Walaubagai manapun malang sekali anggota penyokong-penyokong kerajaan dalam dewan yang mulia itu terus membisu, sehingga Speaker Dewan menolak mentah-mentah usul tersebut.

Kebaculan para pemimpin politik Sabah berhubung penubuhan RCI ini amat ketera sekali. Justeru, apa pun tindakan individu seperti Datu Akjan Ali, dengan pertubuhan Pekida, yang sama dengan YB Datuk Ibrahim Ali dengan menggunakan Perkasa, kononnya mempertahankan hak rakyat dinegara ini, tetapi jelas menunjukkan kepada rakyat bahawa pertubuhan ini sebagai kuda tunggangan pihak-pihak tertentu untuk melakukan provokasi kepada kaum lain dinegera ini.

Berhubung dengan penubuhan RCI dinegeri Sabah, Sepatutnya UMNO negeri ini perlu mendahului rakan-rakan kompenan BN lain untuk menyokong secara terbuka supaya penubuhan RCI ini disegerakan sebelum menjelang PRU13. Sebagai pemimpin yang dipilih dan diberi mandat oleh rakyat negeri ini setiap PRU diadakan, adalah bijak wakil rakyat lantang bersuara untuk mempertahankan hak rakyat demi kesejetheraan dan keselamatan rakyat yang diwakili mereka dinegeri ini. Jangan sekali-kali menjual hak rakyat untuk kepentingan diri sendiri.

Kegagalan UMNO Sabah menyatakan pendirian parti tersebut untuk melindungi dan mempertahan hak rakyat Sabah kini dipersoalkan. Suara-suara sumbang secara senyap dikalangan pemimpin UMNO sendiri kian kedengaran. Adakah PRU13 ini, merupakan kejutan kepada pemimpin atau rakyat?. Kita juga menyaksikan golongan muda kini berani menyuarakan pendirian mereka. Semakin golongan-golongan tertentu ditekan semakin beranilah mereka inginkan perubahan jitu.@Amanah.my

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved