January 12, 2012

RCI Kenapa Tidak Tubuh Sekarang?

Isu Penubuhan RCI (Royal Commission Inquary/Suruhanjaya Siasatan Diraja)bagi menyiasat kebanjiran Pendatang asing secara mendadak dan pemilikan kad pengenalan yang tidak sah di negeri Sabah, kini bergema lagi. Namun kali ini mengikut sumber-sumber yang dipercayai bahawa YB Datuk Seri Dr Maximus J Ongkili, yang dipertanggungjawabkan mempengerusi satu lagi Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC), mengatakan RCI akan dibincangkan selepas PRU13.

Desakan demi desakan oleh pemimpin kompenan BN dan juga Pembangkang di negeri ini untuk menubuhkan RCI segera, langsung tidak diambil peduli oleh kerajaan Persekutuan untuk bertindak adil terhadap Penduduk tulen negeri ini. Ini bermaksud Perdana Menteri Malaysia YAB Dato' Seri Najib Tun Razak, tidak dapat merasakan denyutan jantung rakyat Sabah yang inginkan keadilan yang saksama sebagai rakyat Malaysia seperti juga di Semananjung.

Kelantangan Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing,selaku Pengerusi Angkatan Merdeka Malaysia (Amanah) negeri Sabah, merengkap Ahli Parlimen Tuaran, yang menggesa agar RCI harus ditubuhkan sebelum PRU13 diadakan, hanya sia - sia belaka. Ini jelas menunjukkan bumiputera tulen Sabah telah tewas dalam menidakkan usaha seorang individu yang belum jelas kesahsihan kerakyatan sebagai warganegara Malaysia seperti Datu Akjan Mohd Ali, yang membantah penubuhan RCI.

Dalam isu penubuhan RCI,telah memperlihatkan kedunguan dan kebaculan sebilangan pemimpin pro kerajaan BN di negeri ini, yang tidak ada usaha untuk mendesak kerajaan Persekutuan dan Perdana Menteri Malaysia, supaya RCI harus dilaksanakan untuk menjamin hak rakyat negeri ini sentiasa terbela dan terpelihara. Sepatutnya awal - awal lagi Dewan Undangan Negeri Sabah meluluskan cadangan ini supaya dibawa ke parlimen untuk dibahaskan, tetapi Speaker Dewan juga menolak desak pembangkang.

Rakyat Sabah perlu bangkit dalam PRU13 akan datang ini untuk membuat perubahan, samada mereka yang menganggotai parti pembangkang mahupun yang pro kerajaan BN bersatu untuk menunjukkan undi protes kepada pemimpin kita. Rakyat tulen Sabah, tidak perlu mengambil masa lama untuk berfikir untuk menentukan kerajaan yang bersih. Jangan kita mudah terpengaruh dengan propaganda yang menimbulkan sentimen agama dan perkauman,kerana pemimpin BN hanya mempertahankan kepentingan diri mereka semata-mata, tanpa melihat apa yang terjadi dengan anak cucu cicit kita dua puloh tahun akan datang.

Jika kerajaan Persekutuan adil kepada rakyat dinegeri ini, kenapa tidak menubuhkan RCI Sekarang?. Kompenan BN dinegeri ini perlu memikirkan kedudukan mereka dalam sekutu BN , jangan sampai rakyat mencampakkan mereka dari atas kerusi ampuk dalam PRU13. Jangan terlalu taksub dengan berita dikaca TV semata-mata atau media pro BN, tetapi perlu mendengar berita dari mulut ke mulut dari orang di sebarang tentang angin perubahan.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved