December 10, 2010

Pembangkang Sabah Kurang Menyengat

Walaupun banyak ramalan bahawa Pilihanraya umum bakal diadakan serentak dengan negeri bumi kenyalang yang dijangka pada Mac atau April tahun depan, melihat senario politik negeri bumi di bawah bayu, jelas menunjukkan parti pembangkang tidaklah sehebat mana seperti yang diwar-warkan oleh sesetengah pihak dengan kata lain kurang menyengat. Mungkin mereka kini ketandusan idea-idea atau strategi untuk mengenakan kerajaan BN sekarang.

Usaha murni Perdana Menteri Dato' Seri Najib memperkenalkan beberapa kaedah atau program untuk mengambalikan keyakinan rakyat untuk menyokong kerajaan pempinan beliau kini diterima dengan baik. Gagasan 1Malaysia, Program Tranformasi samada kerajaan dan ekonomi begitu juga model ekonomi baru, telah memperlihatkan satu lagi anjakan minda yang harus disokong oleh rakyat supaya negara kita boleh bersaing diperingkat global.

Impian pembangkang untuk merampas Sabah dari kerajaan BN dalam pilihanraya umum akan datang semakin pudar. Secara peribadi saya membuat kesimpulan bahawa pakatan parti pembangkang di Sabah terlalu longgar. Ini disebabkan setiap parti pembangkang di Sabah cuba menonjolkan pengaruh mereka masing-masing tanpa mempunyai gabungan yang utuh untuk menumbangkan kerajaan yang sedia ada. Sebagai contoh pilihanraya kecil Parlimen Batu Sapi baru-baru ini, telah terbukti PKR dan SAPP tidak sehaluan sehingga kedua-dua calon yang mewakili parti masing-masing bercakaran atau tuduh menuduh diantara satu sama lain. Dan peluang ini telah diambil sebaik mungkin oleh BN untuk melaksanakan agenda mereka tanpa berkerja membenteng tulang untuk mempertahankan kerusi tersebut.

Alasan yang kedua, adalah PKR di Sabah seolah-olah tidak mempunyai kapten untuk mengemudi parti tersebut untuk menyakinkan rakyat bahawa mereka mampu membentuk kerajaan negeri akan datang. Sejak DS Zaid Ibrahim mengumumkan beliau terpaksa meninggalkan PKR, disebabkan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti DS Anwar Ibrahim, telah memberi impak kepada Dtk Dr Jeffery Kitingan samada meneruskan perjuangan bersama PKR atau sebaliknya. Pada hakikatnya, bahawa Dr Jeffery masih kurang senang terhadap tingkah laku DS Anwar yang kononnya banyak berjanji tetapi tidak dapat melaksanakan permintaan Dr Jeffery termasuk DS Anwar enggan menandatangani Deklarasi Tambunan. Secara logiknya kalau belum berkuasa DS Anwar enggan memenuhi permintaan rakyat Sabah, apatah lagi beliau menjadi PM dan berkuasa!. .

Alasan ketiga, dengan adanya penguasaan UMNO yang memiliki kerusi DUN majoriti sebanyak 32 daripada 60 kerusi di Dewan undangan negeri Sabah, secara mathamatiknya adalah mustahil BN akan tewas dalam pilihanraya akan datang. Alasan keempat, jika peruntukan bajet sebanyak 3 billion ringgit yang diluluskan dewan undangan negeri baru-baru ini disalurkan dengan betul dan sampai kepada rakyat, saya pasti rakyat yang masih dahagakan pembangunan akan terus memilih BN.

Alasan kelima, sejak kerajaan BN memerintah negeri ini, sudah banyak pembangunan telah dilaksanakan samada di bandar mahupun diluar bandar. Isu pembangunan tidak lagi menjadi topik hangat untuk rakyat menolak kerajaan BN, tetapi kemungkinan mereka akan menolak calon BN, jika calon tersebut bukan pilihan rakyat. Apa yang kita harapkan saranan Dato' Seri Najib baru-baru ini yang menyatakan calon BN adalah pilihan rakyat (people choice) mudah-mudahan kata-kata ini kotakan.

Alasan terakhir corak pempinan Perdana Menteri Dato' Seri Najib, adalah berlainan dalam menangani isu-isu berhubung dengan kaum, agama, rasuah dan pengagihan ekonomi kepada rakyat berbilang kaum telah menampakkan hasil yang membanggakan dan diterima dengan baik oleh semua kaum.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved