July 26, 2011

PRU Ke 13 Ujian Getir Bagi BN

Melihat perkembangan isu-isu semasa situasi politik tanah air, saya mengambil kesimpulan bahawa pilihan raya ke 13 kali ini merupakan ujian paling getir dalam senario politik tanah air yang harus dihadapi para wakil rakyat BN. Kita sedia maklum bahawa usaha demi usaha DS Najib Tun Abd Razak, Perdana kita untuk memulihkan keyakinan rakyat selepas tsunami politik 2008, namun pintu kebebasan bersuara yang dibuka Tun Abdullah Badawi mantan PM amat sukar ditutup.

 Pilihan raya kali ini amat sukar diramal dari aspek kekuatan parti yang bertanding. Kalau ditinjau dari laporan akhabar kebangsaan atau berita-berita TV tentu sekali  90% yang mengatakan rakyat masih dibelakang kerajaan BN yang memerintah. Tetapi, adakah kita pernah terfikir suara dari akar umbi itu kalau diterjemahkan ke peti undi, itulah sebenarnya  menentukan siapa yang membentuk kerajaan akan datang.
 Apa yang saya lihat situasi politik di semenanjung kini semakin parah. Isu-isu agama, bangsa dan hak asasi manusia kini menular dikalangan masyarakat pelbagai bangsa dan agama sedang berlaku.

Jika kita mengimbas kembali, bagaimana isu-isu sensetif ini berlaku, tentu sekali ramai yang menyalahkan parti-parti pembangkang kononnya merekalah punca sebenar. Tetapi, UMNO dan Melayu lupa, apa yang berlaku hari ini sebenar disebabkan kebongkakaan sebilangan kumpulan kecil mereka telah menafikan hak bangsa lain yang sepatutnya dikongsi bersama. Banyak bukti yang sukar mereka nafikan kebenarannya. Dalam perhimpunan besar, mereka terus mengesak dan menyindir bangsa lain dan begitu juga badan-badan NGO pro kepada kumpulan ini dengan menggunakan pelbagai teknik termasuklah mengistharkan perang salib kepada bangsa dan agama lain. Adakah, selama ini bangsa lain tidak menghormati kumpulan ini?. jawapannya tidak. Kerana bangsa lain terpaksa gigih berusaha untuk meningkatkan kehidupan mereka tanpa mencuri hak orang lain dan mengharap apa pun bantuan dari pihak kerajaan.

Kita merasa simpati usaha DS Najib atas usaha beliau mencipta pelbagai dasar demi mentransfomasikan negara dan ekonomi kita ketaraf yang lebih hebat, agar rakyat menikmati hidup selamat dan selesa. Tetapi, terdapat juga sebilangan kecil orang disekililing beliau yang tidak memikirkan keharmonian dan hubungan kaum sering mencetus provokasi, tanpa mereka sedari merakalah sebenarnya menimbulkan provokasi. Kenyatan demi kenyatan DS Najib untuk memulihkan hubungan kaum dan agama dinegara ini, termasuk baru-baru ini berjumpa dengan Pope roman katolik  di Vatican city, masih tidak menyakinkan rakyat penganut agama kristian dinegara ini tentang keikhlasan DS Najib menengani isu tersebut. Ini disebabkan penahan beberapa  naskah alkitab dan pengharaman istilah-istilah yang digunakan oleh orang kristian berkurun-kurun, juga menjadi persoalan yang belum selasai.

Sebagai rakyat Malaysia yang mencintai kedamaian, saya mengesyorkan agar para pemimpin UMNO-BN, serta badan-badan NGO lain perlu mengambil langkah proaktif untuk membantu DS Najib bagi menjamin gagasan 1Malaysia itu dapat dicapai, dengan mengambil sikap sederhana dan adil kepada semua kaum dinegara ini, tanpa menyingong perasaan orang lain. Kejayaan Malaysia hari ini sejak meredeka lagi, adalah hasil kerjasama dan hubungan kaum yang baik. Dan tidak ada satu bangsa pun menganggap mereka adalah champion dinegara ini.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved