October 20, 2011

Isu Calon Menang

Gema Pilihanraya semakin hampir di mana isu-isu tentang formula pembahagian kerusi seringkali berkumandang. Ada kompenan parti BN merasa tidak puashati atas tingkah laku rakan mereka mengambil mudah dengan membawa kerusi mereka  ke parti lain, tetapi masih dalam kompenan tanpa bersusah payah untuk menuntut hak mereka dalam BN untuk menghadapi PRU akan datang.

Banyak istilah digunapakai dalam menentukan calon yang boleh menang dalam pilihanraya kali ini. Mungkin ada kewajarannya untuk mepastikan calon yang diketengahkan oleh BN nanti pasti memberi kemenangan selesa untuk memberi penguasaan BN lebih dua pertiga dalam dewan rakyat kelak. Walaubagai manapun ramai pengundi belum mendapat ilham, apa yang dimaksudkan "Calon Menang", kerana adakah pemilihan calon itu nanti berpaksikan kaum, bilang ahli parti dalam kawasan Parlimen atau DUN atau calon tersebut dapat diteriama oleh pengundi tanpa mengira latarbelakang, bangsa dan agama?.

Dalam menentukan seseorang calon yang mewakili parti  dalam sesuatu pilihanraya, pasti president parti akan membuat keputusan berdasarkan rekod masa lalu, itu pun kalau calon tersebut penyandang YB. Tetapi kalau dia merupakan calon baharu apakah kretria calon yang ditentukan. Ramai yang berpendapat seseorang calon perlu mempunyai hubungan baik dengan rakyat yang genuin, sanggup turun padang tanpa menunggu diadakan pilihanraya, tidak pilih kasih dan juga berpendidikan diperingkat Universiti, dengan tujuan seseorang wakil rakyat yang pilih boleh membawa pembangunan ekonomi berterusan kepada rakyat yang diwakilinya.

Walau bagaimana pun kretria-kretria yang kita ceritakan ini tidak mungkin terlintas dalam pemikiran seseorang yang ingin menjadi calon. Ini jelas bahawa kebanyakan mereka yang menjadi wakil rakyat tidak ada ciri-ciri untuk memperjuangkan masalah rakyat, tetapi mereka menganggap jawatan dan kuasa yang rakyat berikan untuk mereka melalui pilihanraya telah digunakan dengan rakus untuk membolot harta kekayaan bumi untuk kepentingan peribadi dan keluarga mereka.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved