April 21, 2011

Kesudahan PR Sarawak Ke10 Sebagai Isyarat PRU ke13

Mengimbas kembali keputusan pilihan raya negeri Sarawak yang sudah baru berlalu beberapa minggu lalu, umum berpendapat bahawa penguasaan 12 kerusi oleh DAP daripada 14 kerusi yang ditandingi majoriti pengundi masyarakat cina telah diduga. Malahan Tun Dr Mahatahir mantan PM kita berpendapat virus politik perkauman DAP telah pun menular ke Sarawak. Apa pun pendapat beliau tentang keputusan pilihan raya yang memperlihatkan bahawa masyarakat cina lebih cendorong menyokong pembangkang terutama DAP, tidak semestinya pendapat beliau dipersetujui seratus peratus.

Adakah kita tidak sedar bahawa kedengaran suara-suara yang terlalu ekstrem dan melampau melaung-laungkan tentang satu ketuanan bangsa hanya kepada sesuatu kaum sahaja, bukan kah itu satu perkauman yang serius?. Walau bagai manapun,kesudahan pilihan raya ke10 negeri bumi kenyelang adalah merupakan isyarat kepada BN untuk menghadapi PRU ke13.

Banyak faktor dan sebab musebab kenapa parti pembangkang meraih tambahan kerusi dalam pilihan raya kali ini, walaupun tsunami politik tidak menjadi. Namun gelora politik kali ini telah sedikit sebanyak akan mendorong rakyat Sarawak berani membuat keputusan dimasa depan tanpa merasa tekanan dari mana-mana pihak. Penampilan beberapa calon-calon muda yang mewakili DAP dalam lingkungan usia bawahan 30 memerperlihatkan bahawa pengundi yang diwakili mereka inginkan perubahan di peringkat kepimpinan negeri, kerana mereka sudah muak dipimpin oleh golong tua yang tidak mahu turun dari takhta kecuali dipaksa.

Kita juga harus melihat peralihan sokongan masyarakat cina kepada pembangkang secara positif tanpa membuat kesimpulan negatif dan menghukum mereka. Dalam sistem negara yang mengamalkan demokrasi dimana-mana dunia pun kerajaan tidak seharusnya mengenapikan rakyat dalam soal pembangunan, kerana setiap rakyat dan pembayar cukai berhak menuntut apa yang seharusnya dimiliki mereka. Apa bila sesebuah kerajaan tidak telus dan adil, rakyat akan mengadili mereka melalui peti undi.

Kita juga harus sedar bahawa pengalaman dalam mentadbir kerajaan terlalu lama bukan menjadi kayu pengukur sesorang pemimpin kearah sesebuah negara dan negeri kepuncak kejayaan untuk bersaing diperingkat global semada ekonomi, politik maupun sosial. Lihat President Amerika Barak Obama, beliau hanya merupakan seorang ahli senate junior tetapi kini menjadi President negara besar, bukan itu sahaja malahan dunia tunduk dengan negara tersebut.

Transformasi kerajaan dan ekonomi yang diwar-warkan oleh kerajaan sepatutnya juga melibatkan transformasi pemimpin, agar idea-idea baharu dapat disuntik untuk memacu ekonomi negara kita dalam suasana persaingan tanpa hak mutlak dan keistimewaan sesuatu suku kaum, baharulah negara tersebut dianggap kompetatif.

Berbalik kepada keputusan pilihan raya ke10 Sarawak,masyarakat bumiputera melanau/melayu, iban, badayuh, dan orang ulu lain masih memberi sokongan kuat kepada BN, dimana parti kompenan BN seperti PBB,PRS,SPDP dan calon bumiputera yang mewakili SUPP juga menang. Ini menunjukkan bahawa bumiputera Sarawak masih bergantung penuh dengan usaha kerajaan untuk meneruskan pembangunan ke kawasan mereka.

Faktor lain yang kita lihat bahawa masyarakat bumiputera Sarawak belum bersedia membuka pintu mereka untuk parti dari Semenanjung untuk bertakhta di Sarawak, kerana BN negeri merupakan produk tempatan cuma menjadi kompenan BN, bukan seperti di Sabah dengan kehadirannya UMNO. Adapun kemenangan parti PKR yang menang 3 kerusi disebabkan kualiti,populariti serta personaliti calon itu sendiri yang menjadi nilai tambah kepada peribadi tersebut yang dapat menambat hati para pengundi.

Saluran maklumat juga, sedikit sebanyak boleh mempengaruhi persekitaran pemikiran mereka untuk menyokong seseorang calon atau parti, kerana majoriti masyarakat dikawasan pedalaman yang daif dan ditambah dengan kekurangan infrastruktur yang membuat mereka kurang terdedah dengan pengaruh media menyebabkan mereka tidak banyak pilihan, selain menyokong kerajaan yang sedia ada.

Walau bagaimana pun dengan kehadiran 16 wakil pembangkang di dewan undangan negeri Sarawak bakal menghangatkan suasana perdebatan mereka dengan wakil BN, ini menunjukkan suasana politik di negeri ini bertambah sihat kerana sistem demokrasi akan terus hidup.

Apa pun andaian semada pro dan kontra berhubung kesudahan pilihan raya ke10 Sarawak, kita tidak nafikan bahawa PRU ke13 bakal menanti satu lagi debaran yang perlu BN lalui, kerana kita percaya pembangkang Sarawak mampu menghantar 5 hingga 7 orang wakil mereka ke Parlimen dalam PRU akan datang ini, jika dilihat persiapan dan strategi serta isu-isu yang mereka gunakan semasa PR ke10 lalu.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved