March 17, 2011

Keputusan Ketua Menteri Sabah - Tepat

Keputusan Datuk Seri Musa Aman selaku ketua Menteri Sabah untuk membuat rombakan kecil yang mengugurkan Datuk Peter Pang En Yin dari jawatan timbalan ketua menteri adalah tepat. Ini bermakna mana-mana pihak tidak lagi mempersoalkan kedudukan Datuk Peter Pang yang memagang jawatan tersebut selama lebih kurang enam bulan, walaupun beliau keluar meninggalkan parti LDP untuk menyertai parti Gerakan, parti yang berpusat di semananjung. Dari segi rasionalnya jawatan timbalan ketua menteri kuota masyarakat Cina sudah semestinya akan dipulangkan kepada parti asal iaitu LDP. Justeru, terpulang kepada propragatif ketua menteri untuk melantik pengisian jawatan tersebut, setelah mendapat pandangan kabinat negeri Sabah.

Walaubagai manapun, saya berpendapat kalantangan sebahagian ahli senior dalam parti LDP untuk menyuarakan pandangan dan kritikan kepada pucuk kepimpinan negeri tidak sepatutnya dianggap biadap kerana kita harus melihat kedudukan dan keikhlasan parti LDP yang diterajui mantan president parti Tan Sri Chong kah kiat pada mula penyertaan dalam BN sebelum parti lain menyertai komponan BN pada ketika itu. Saya masih ingat LDP menjadi komponan BN hanya mempunyai 7000 ahli, dan cuba kita lihat kembali hingga hari ini mereka masih anggota BN, walaupun ada setengah pihak dalam komponan itu sendiri tidak senang sikap pemimpin kanan LDP.

Kemasukan Gerakan kenegeri Sabah dan menguasai tiga kawasan dewan undangan negeri, bukanlah atas kemenangan parti tersebut, tetapi kerusi yang dimenangi oleh wakil mereka adalah hasil melompat tanpa melalui suasana keperitan pilihan raya seperti yang dihadapi oleh LDP, yang mengalami pelbagai rintangan. justeru, saya percaya tidak semudah itu wakil Gerakan di Sabah untuk mengekalkan kerusi mereka akan datang. Masyarakat Cina di Sabah perlu mengambil iktibar apa yang berlaku kepada parti Gerakan di Semananjung Malaysia terutama di Pulau Pinang pada pilihan raya umum 2008, dimana Ketua Menteri Pulau Pinang selaku President Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon tumbang kepada DAP, kini memagang jawatan menteri persekutuan setelah dilantik sebagai senator.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved