April 05, 2011

Mampukah Pembangkang Tawan Sarawak?

Walaupun pada mulanya pakatan pembangkang Sarawak beria-ia benar untuk berkerjasama menumbangkan kerajaan BN Sarawak dalam pilihan raya umum negeri, yang hanya berbaki 10 hari lagi, namun masih belum ada sepakatan dari parti - parti yang terlibat.

Kegairahan PKR untuk meletakkan calon mereka di 49 kawasan DUN, yang mana terpaksa bertembung di 25 kawasan DUN dengan parti kebangsaan Sarawak ( SNAP ) yang merupakan rakan pembangkang negeri, telah menunjukkan masa depan mereka semakin malap untuk menerajui kerajaan Sarawak pada malam 16 April 2011.

Bagi DAP, kemungkinan mereka mempunyai peluang yang baik yang mana mereka menumpukan kawasan bandar, dimana hanya meletakkan calon di 15 kawasan DUN terutama dikawasan bandar yang didominasi oleh masyarakat cina yang mempunyai sentimen yang berlainan, jika dibandingkan kaum bumiputera diluarbandar yang kehausan pembangunan. Kita juga melihat perubahan yang dilakukan oleh kepimpinan parti BN negeri yang mana mengemukakan seramai 18 orang muka baru daripada bilangan calon seramai 71 orang, telah menunjukkan satu transasi parti tersebut untuk mengekalkan populariti bagi mengulangi kejayaan masa lalu.

Saya boleh katakan bahawa BN telah berhati-hati dalam memilih calon mereka untuk memestikan setiap calon yang diletakkan akan menang. Sebagai contoh kawasan DUN Ba' Kelalan yang diwakili YB Nelson Balang Rining dari parti SPDP (BN) yang kurang cermalang sepanjang perkhadmatan sebagai wakil rakyat setelah menggantikan mendiang Dr Judson Sakai Tagal yang terlibat dalam nahas kapal terbang, kini diketapikan dan diganti oleh seorang peguam muda Encik Willie liaw seorang suku Lunbawang yang merupakan ketua pemuda SPDP Ba' Kelalan.

Percaturan SPDP (BN) kawasan Ba' Kelalan adalah penting disebabkan mereka terpaksa berhadapan Pengerusi perhubungan PKR negeri Sarawak Encik Baru Bian, seorang peguam yang tidak asing lagi bagi masyarakat Lunbawang dikawasan tersebut. Beliau merupakan seorang hero yang tampil untuk mempertahan hak tanah adat, dan ramai yang menjangka cubaan beliau kali ketiga mengadu nasib untuk bertanding akan memihak kepada beliau kali ini.

Beberapa minggu lalu saya sempat berkunjung ke daerah Lawas yang merupakan pekan tempat masyarakat Lunbawang membeli belah dan juga pusat pentadbiran kawasan DUN Ba' Kelalan, kedengaran suara - suara suasana kempen sudah bermula, kerana ada yang berbisik pilihan raya kali ini akan memihak kepada Encik Baru Bian. Apa pun yang berlaku pada 16 April 2011, kemungkinan untuk mengubah landskap politik negeri Sarawak adalah amat sukar, kerana rakyat bumiputera negeri Sarawak masih memerlukan kerajaan BN untuk terus membangun selaras dengan kosep 1Malaysia yang dilaung-laungkan Datuk Seri Najib Abdul Razak selaku perdana menteri Malaysia.

Alasan yang lain rakyat bumiputera Sarawak masih belum keterbukaan untuk menerima parti yang berpusat dari semananjung, kerana parti yang dipimpin oleh Tan Sri Taib Mahmud adalah parti yang berasaskan lokal PBB, SUPP, SPDP dan PRS merupakan jenama Sarawak, tidak seperti negeri Sabah dengan kehadiran UMNO. Kalau pun rakyat Sarawak ingin mengubah landskap politik Sarawak dalam pilihan raya kali ini , maka perubahan secara dalaman dengan mengalihkan undi mereka kepada SNAP untuk menafikan penguasaan 2/3 BN dalam DUN Sarawak kemungkinan boleh berlaku.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved