April 25, 2011

Ada Sebab Datuk Chin Su Phin Lantang Bersuara



Kelantangan suara Datuk Chin Su Phin, Timbalan Presiden Parti Liberal Demokratik People ( LDP ) mengkritik kepimpinan BN negeri telah menimbulkan ketegangan dan kemarahan di kalangan pemimpin kompenan BN terutama sekali para pemimpin UMNO yang tidak mau Ketua Menteri Sabah dikritik secara terbuka. Ada sesetengah pemimpin ini menggelar Datuk Chin sebagai biadap, tidak menghormati Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Hj Aman sebagai Ketua Perhubungan BN Negeri. Malahan kenyataan Datuk Salleh Tun Said Keruak juga menggesa pemimpin UMNO negeri harus mempertahankan Ketua Menteri setelah diasak bertubi-tubi kritikan dari pemimpin orang nombor dua LDP itu.


Kalau kita mengimbas kembali sejarah parti LDP di negeri ini yang diasaskan oleh mantan Presiden Tan Sri Chong Kah Kiat pada awal tahun 80-an, sudah pasti ramai yang bersetuju bahawa parti LDP lah yang sanggup timbul dan tenggelam bersama BN sebelum kedatangan UMNO ke Sabah. Saya masih ingat keahlian anggota LDP seluruh negeri Sabah pada masa itu lebih kurang 7000 orang. Atas kesetiaan Tan Sri Chong Kah Kiat semasa era kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohammad, menyebabkan Tan Sri Chong Kah Kiat diserapkan ke dalam kabinet beliau melalui perlantikan sebagai Ahli Dewan Negara (Senator) yang membolehkan beliau memegang Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu.


Apa yang saya lihat kenyataan Datuk Chin Su Phin, mengambil senario politik negeri Sarawak baru-baru ini sebagai kayu pengukur yang berkemungkinan akan berlaku di Sabah di mana pengundi masyarakat Cina akan beralih kepada pembangkang dalam PRU13 dan seterusnya pembangkang meraih banyak kerusi, sukar bagi kita menerima dan bersetuju pendapat beliau. Ini disebabkan kepimpinan negeri Sarawak yang dikemudikan Pehin Tan Seri Taib, telah begitu lama dan perlu suntikan tenaga dan idea baru untuk memecut ekonomi negeri tersebut lebih dinamik.


Untuk mentransformasi dan menggilap pemimpin menerajui sesebuah oragnisasi atau kerajaan tidak perlu memerlukan masa sehingga 30 tahun, kerana rakyat akan merasa muak dengan corak kepimpinan yang lama. Bagi Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Hj Aman, rakyat masih memerlukan beliau untuk menerajui kerajaan negeri, sekurang-kurangnya satu penggal lagi. Ini dapat dibuktikan, bahawa kemampuan dan kepimpinan beliau begitu terserlah untuk membawa Negeri Di Bawah Bayu ini ketahap yang lebih gemilang pada masa depan setanding negeri-negeri di semananjung. Ditambah pula Datuk Seri Musa, belum sampai 10 tahun sebagai Ketua Menteri Sabah, dan kita sudah melihat hasil yang membanggakan untuk kepentingan rakyat keseluruhannya.


Sebagai kesimpulan dalam artikal ini, bahawa kelantangan Datuk Chin Su Phin mengritik kepimpinan BN negeri bukanlah mempunyai agenda peribadi, tetapi faktor-faktor yang berkemungkinan beliau menjadi alat dalaman setengah pihak dalam kompenan BN itu sendiri yang begitu ghairah untuk mengganti kepimpinan Ketua Menteri. Disamping itu, LDP tidak punya pilihan kecuali mengkritik Ketua Menteri Sabah dengan alasan mereka sudah menegakkan kebenaran dan menuntut keadilan, agar sumbangan mereka tidak diketapikan dengan sewenang-wenangnya. LDP juga takut dengan bayang-bayang, jika mereka tidak lantang bersuara berkemungkinan akan dihukum oleh pengundi, terutama sekali masyarakat Cina dalam PRU13 akan datang.


Kekhuatiran akan pengundi mereka mengalihkan undi mereka kepada DAP, seperti mana berlaku kepada parti SUPP di Sarawak. Bukan itu sahaja, senario ini berlaku kepada parti PBS pada awal tahun 1990 di mana ramai yang berpendapat, seandainya mereka tidak keluar BN pasti pengaruh DAP akan menular ke Sabah.


Saya juga ingin membuat andaian kemungkinan dalam beberapa mesyuarat kepimpinan BN negeri yang mereka hadiri tidak dapat memuaskan hati mereka, disebab permintaan dan tuntutan ditolak. Maka cara terbaik mereka untuk menyuarakan pandangan adalah melalui media massa, walaupun ada setengah pihak tidak dapat menyalami isi hati mereka yang sebenar.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved