May 09, 2011

Isu Agama Kristian Agama Rasmi Satu Rekaan

Laporan Utusan Malaysia berhubung dengan pertemuan paderi kristian di Pulau Pinang yang dimuatkan melalui blog kononnya pertemuan Paderi tersebut adalah mengistharkan agama kristian sebagai agama rasmi persekutuan dan Perdana Menteri orang kristian, tidak masuk akal. Perbuatan pihak tertentu untuk memporak peranda keharmonian negara berbilang kaum sepatutnya dikutuk habis-habisan oleh pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa agama dan kaum. Pihak media massa perlu berhati-hati menyiarkan sebarang berita yang belum pasti ketulinan sesuatu bahan tanpa prejudis terhadap sesuatu kaum atau agama di negara ini.

Saya berpendapat berita karut dan rekaan melalui blog pribadi ini adalah berniat jahat dan merupakan strategi politik kotor oleh sebilangan politikus yang sudah ketandusan idea untuk mengambalikan keyakinan rakyat untuk menyokong mereka dalam pilihan raya ke 13 akan datang. Perhimpunan atau pertemuan para pemimpin agama semada Islam dan kristian, jangan sekali-kali disalah tafsirkan seolah-olah setiap pemimpin agama yang berstatus mulia ini berniat jahat, sedangkan tanggungjawab mereka lebih besar dari seorang pemimpin politik.
Justeru, prangsangka buruk yang cuba mengapi-apikan isu-isu agama dengan tujuan menimbulkan rasa perkauman yang kini serius dinegara ini harus dihentikan dengan segara.

Sebagai seorang kristian dan mempunyai saudara kandung yang ada hubungan kekeluargaan dengan orang Melayu melalui perkahwinan di negeri Kelantan, Pahang dan Johor, amat sedih apa yang berlaku dinegara kita terutama sekali di Semananjung Malaysia. Ada setengah pihak cuba mengeruhkan suasana kerukunan hubungan kaum yang sedia terjalin, dengan menuduh bangsa lain tidak sensitif terhadap perasaan sesuatu kaum. Malahan setiap majlis yang dianjurkan oleh sesuatu agama, dan kebetulan dihadiri oleh seorang wakil rakyat pembangkang yang menganut agama kristian, juga dijemput dicap mempunyai muslihat tertentu. Adakah adil tuduhan secara melulu yang dilimparkan kepada penganut agama lain, tanpa memikirkan akibatnya?.

Untuk tetapan para pembaca blog saya, sebagai penganut agama kristian rumah ibadat merupakan tempat yang suci dan kudus, dan adalah menjadi amalan orang kristian setiap khotbah dan doa syafaat mohon kepada Tuhan Yang Esa agar melindungi pemimpin negara terutama YDPA, Perdana Menteri, Tim. Perdana Menteri, jemaah Menteri kabenat, wakil-wakil rakyat dan Ketua-ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri agar mereka diberi hikmat memerintah negara ini secara adil dan saksama, bebas daripada rasuah dan bijak mengurus hasil bumi serta kesihatan mereka sentiasa terpelihara. Penganut kristian juga diajar untuk memaafkan setiap penganiyaan yang dilakukan terhadap mereka tanpa membalas dendam, hanya akhirat yang menentukan pengadilan bukan manusia didunia ini.

Dalam artikal 11 perlembagaan Persekutuan, umat kristian dinegara ini sentiasa menghormati undang-undang yang inginkan kehermonian antara agama, disamping mengakui agama Islam adalah agama rasmi negara dan Perdana Menteri Malaysia juga beragama Islam, itu sudah termaktub dalam perlembagaan negara yang ditidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana pihak. Apa yang saya lihat, semakin pihak-pihak tertentu membuat fitnah dan tuduhan liar terhadap bangsa dan agama lain, maka akhirnya rakyat akan membuat penilaian dalam pilihan raya umum ke 13 akan datang, bukan pemimpin yang selalu mencari publisiti murahan seperti pembela, Perkasa dan lain-lain. Rakyat sudah muak dengan perangai segelintir pemimpin yang memperalatkan badan-badan tertentu termasuk media yang tidak bertanggungjawab. Cuba imbaskan kembali perbuatan yang terkutuk meletakkan kepala babi diperkarangan masjid dan banyak lagi perbuatan keji mencamarkan rumah ibadat. Angakara siapa kah ini ? orang awam
ingin tahu adakah petualang ini ditangkap dan diadili dan siapakah mereka?..

Pemimpin persekutuan perlu sensitif apabila mengulas sesuatu isu, apatah lagi isu yang membabitkan kaum dan agama dinegara ini, bukan ikut sedap mulut sahaja. Kerana mereka bukan mewakili kaum mereka sahaja, tetapi mereka adalah pemimpin untuk semua lapisan masyarakat dan bangsa dinegara ini. Jika pemimpin bersikap prejudis terhadap rakyat yang diwakili mereka, akibatnya konsep 1Malaysia yang dicanang-canangkan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak, tidak dapat dilaksanakan kerana jemaah menteri beliau terlalu emosi tanpa memikirkan akibat masa depan negara ini. Persoalan saya, mengapa kementerian halehwal dalam negeri yang diketuai oleh Dato' Hashamuddin Tun Hussein, tidak mengambil tindakan terhadap individu yang bersongkolkan badan NGO sering menimbulkan isu-isu yang berbau perkauman, apakah ini satu sikap double standard?.

Sebagai rakyat bumiputera negeri Sabah merasa bangga atas sikap kesedarhanaan yang ditunjukkan oleh kepimpinan negeri ini, yang diketuai Ketua Menteri Sabah YAB Datuk Seri Musa Aman, yang tidak terikut-ikut dengan rentak politik ala Semananjung. Kita berharap pemimpin lain juga perlu bersikap sedimikian, kerana rakyat Sabah selama ini hidup dalam suasana aman damai. Walaupun negeri Sabah mempunyai lebih 30 ethnik suku kaum namun mempunyai keunikan budaya, toleransi dan agama yang begitu baik, perlu menjadi contoh kepada negeri lain di Semananjung. Jangan sekali-kali keunikan dan suasan harmoni negari kita dicabuli oleh pihak-pihak tertentu yang ingin menjajah minda kita dan generasi masa depan anak negeri kita.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved