April 14, 2011

Debaran Tsunami politik Sarawak Kini Menanti.

Bahang kehangatan kempen pilihan raya Sarawak kini memuncak. Ramai penganalisa politik tanah air menjangka Sarawak bakal mengalami Tsunami politik yang tidak pernah berlaku sejak beberapa dekat.Walaupun usaha parti pemerintah BN telah berusaha mengarah tenaga dari pelbagai sudut, namun rakyat Sarawak tidak lah semudah itu untuk mengiakan, apa pun janji manis BN untuk terus menyalurkan pembangunan kepada rakyat yang selama ini telah dinafikan hak mereka.

Mungkin selama ini kepimpinan negeri yang diterjui Pehin Tan Sri Taib Mahmood selama lebih dari tiga puloh tahun, menganggap rakyat masih lagi memberi sokongan padu kepada kepimpinan beliau dan kuncu-kuncunya, namun jangkaan tersebut kini kian melesat. Ini bukan disebabkan kepintaraan pemimpin pembangkang berhujah semasa kempen seperti Lim guan Eng, Lim Kit Siang, DS Anwar Ibrahim, Tok Guru Nik Aziz dan ramai lagi pemimpin pembangkang lain, tetapi isu - isu domestik merupakan alasan rakyat Sarawak sudah muak dengan kepimpinan BN negeri. Sebagai contoh isu tanah adat NCR, kekayaan yang dimiliki oleh Pehin, dan yang terbaharu penahan beribu-ribu naskah Alkitab kristen yang dianggap mereka sebagai penghinaan dan penafian hak kebebasan beragama, yang majoriti penduduk negeri ini adalah penganut agama kristen.

Banyak ramalan dan analisa politik telah dibuat oleh badan-badan NGO dan para penganalisi politik di institusi pengajian tinggi tempatan negeri ini, menjangkakan keputusan pilihan raya pada malam 16 April, nanti bakal membuat kejutan. Ada pihak menjangkakan parti pembangkang yang terdiri daripada PKR, DAP, PAS, dan SNAP mampu menafikan 2/3 minapulasi dewan, yang dikuasai BN yang terdiri daripada PBB, SUPP, SPDP, dan PRS dan tidak kurang pula meramalkan pilihan raya kali ini akan menukar kerajaan BN yang sedia ada.

Pendapat saya secara peribadi berhubung pilihan raya negeri Sarawak kali ini adalah angin perubahan yang begitu ketara hasil analisa saya berdasarkan cakap - cakap di kaki lima atau kedai kopi di pekan Lawas, yang meliputi kawasan dewan undangan negeri Ba'Kelalan dan Bukit sari beberapa bulan lalu sebelum penamaan calon. Ramai daripada mereka yang saya temui mengatakan mereka akan berpihak kepada pembangkang disebabkan kerajaan BN negeri begitu bermaharajalela memerintah bumi kenyalang ini. Saya juga sempat bersembang-sembang dengan seorang tauke yang berasal dari Miri, Sarawak yang mempunyai rangkaian perniagaan besar di Sabah dan Kuala Lumpur, juga berkongsi perkara yang sama sentimen rakyat Sarawak yang inginkan perubahan.

Melihat senario politik yang bergolak di bumi Kenyalang saat ini, bukanlah perkara baru namun pihak kepimpinan BN negeri menganggap rakyat tidak sensetif dengan pembangunan, sehingga keadaan semakin parah yang sukar diubati. Pembanguanan sepatutnya dilaksana bebarapa dekat lalu, bukan semasa pilihan raya, kerana rakyat Sarawak mulai sedar.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved