November 24, 2011

Cadangan PSC Harus Digunapakai Dalam PRU13

Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) mengenai Pembaharuan Pilihan Raya yang dipengerusikan oleh YB Datuk Seri Maximus J Ongkali perlu melakukan tugas mereka dengan kadar segera sebelum menjelang tiba PRU13. Kita tidak nafikan bahawa kerancakan jawatankuasa ini  membuat lawatan untuk mendengar beberapa pandangan dan cadangan dari wakil-wakil pelbagai  pertubuhan politik dan persatuan serta individu yang mendaftar dengan jawatankuasa tersebut. Namun apa yang menarik dengan jawatankuasa ini dari segi pelaksanaan tugas serta keterisan dan ketelusan penerimaan input dari penemuan pelbagai cadangan dari wakil-wakil pertubuhan.

Walaubagai mana pun keikhlasan kerajaan untuk menubuhkan jawatankuasa untuk menambahbaik sistem Pilihan Raya dinegera ini masih dipersoalkan oleh pelbagai pihak. Ini disebabkan  mereka merasa khuatir bahawa usaha jawatankuasa ini hanya sia-sia disebabkan ada pihak-pihak tertentu lebih berkuasa untuk menidakkan kebenaran berdasarkan cadangan yang diterima, jika pandangan dan cadangan tersebut tidak memihak kepada mereka yang berkepentingan. Pada sesuatu ketika dahulu YB Tan Sri Bernard G.Dompok pernah dilantik untuk mempengerusikan sebuah jawatankuasa yang melibatkan isu-isu penyelasaian imgran di Sabah, namun sebilangan agensi kerajaa yang berkaitan tidak menunjukkan kesungguhan untuk bekerjsama, sehingga Tan Sri Bernard G. Dompok mengundur diri dari jawatankuasa tersebut.

Sebagai seorang warganegara  yang mencintai keadilan dan kesejatharan terhadap negara ini, saya berpendapat kerajaan khususnya BN harus mengambil langkah berani untuk mengadakan transformsi Pilihan Raya yang bersih, tanpa menunggu desakan dari pihak parti pembangkang atau pun badan-badan NGO yang inginkan transfrensi dalam sistem demokrasi negara kita. Saya melihat apa pun cadangan kerajaan untuk menambahbaik sistem Pilihan Raya yang dianggap tidak relevan  masakini perlu terjemahkan kepada realiti sesuai dengan kehendak pengundi dinegara ini.

 Kedengaran juga cadangan-cadangan yang boleh menyumbang kearah pembaharuan Pilihan Raya dengan mengundi menggunakan dakwat kekal, Pengimbas Mykad, pembersihan daftar nama sistem undi pos, menggalakkan warganegara Malaysia yang tinggal diluar negara untuk menggundi, membersihkan daftar pemilih yang sedia ada, kerana dikhuatiri terdapat nama sebagai  pengundi hantu. Bagi negeri Sabah dan Sarawak, para pemimpin dari  kedua negeri ini perlu mendesak agar Suruhanjaya Pilihan Raya menyediakan pusat pembuangan undi di Semenanjung Malaysia supaya rakyat dari kedua negeri ini dapat menjalankan tanggungjawab mereka sebagai warganegara untuk mengundi.

Sememangnya terlalu banyak alasan yang diutarakan oleh para pemimpin kerajaan BN untuk menidakkan hak warganegara Malaysia yang berada diluar negara untuk mengundi, ini terbukti kenyataan Presiden MCA Dato' Dr Chua Soi Lek yang mengatakan kos yang ditanggung oleh kerajaan terlalu tinggi, jika sekiranya kita terpaksa membuka pusat mengundi dibeberapa tempat dimana rakyat Malaysia bertaburan disana sini. Adalah tidak rasional jika itu lah alasan yang diberikan, kerana negara Indonesia yang mempunyai lebih sepuluh kali ganda ramai bilangan penduduknya, dan begitu juga Amerika syarikat, tetapi mereka berupaya  memberi peluang kepada warganegara mereka untuk menentukan kerajaan negara asal mereka. Dimanakah sistem demokrasi yang dianggap terbaik  didunia yang dilaung-laungkan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad?. Pemimpin yang sering menghentam negara luar, kononnya Malaysialah  champion demokrasi. Apakah pemimpin negara kita jahil tentang demokrasi? sedang rakyat sendiri dinafikan hak mereka.

Apa pun kesimpulan jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) berhubung cadangan dan pandangan yang mereka perolehi dari pelbagai pertubuhan, seharusnya dapat dipamerkan kepada seluruh rakyat negara ini supaya keterisan dan ketelusan kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk membuat pembaharuan dan digunapakai dalam pilihan raya yang bersih dalam PRU13 akan datang, sangat-sangat dialu-alukan untuk meyakinkan  rakyat terhadap kerajaan. Bagi rakyat Sabah pula pembersihan daftar pemilih yang sedia ada patut lakukan dengan seadil-adilnya  demi kesejatheraan dan keselamatan rakyat negeri ini.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved