November 02, 2011

Adakah Wajar Mengheret Sistem Pendidikan Kita Ke Kancah Politik?


Kebelakangan ini terlalu banyak isu yang dipolitikkan oleh setengah pihak yang terlalu rakus dan ghairah untuk memenuhi kepentingan sebilangan kecil masyarakat yang mudah diselewengkan dengan fakta yang sebenar demi mencapai agenda yang tersembunyi. Tidak dinafikan lagi baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia telah mengumumankan bahawa sistem pengajaran Sains dan Matematik daripada bahasa Inggeris kembali kepada bahasa Melayu. Keputusan ini mengikut beliau adalah berdasarkan beberapa kajian oleh golongan cerdik pandai bahawa sistem pengajaran sebelum ini tidak mendatangkan sebarang peningkatan dalam pengajaran bahasa Inggeris yang digunakan kepada kedua-dua mata pelajaran yang dimaksudkan.

Apa yang menjadi keraguan kepada kita bahawa sistem ini telah lama digunapakai oleh para ahli akademik untuk mendidik anak bangsa kita supaya anak-anak generasi baru akan dapat bersaing dalam dunia global masakini. Tindakan untuk mengembalikan sistem yang sedia ada, tentunya bukanlah langkah yang bijak, walaupun pembanjiran masa terhadap sistem sudah berlaku. Pihak kementerian pelajaran sepatutnya berusaha mencari kaedah yang tepat untuk memenuhi keperluan sebenar dari segi tenaga pengajar yang berkemahiran tinggi serta berkualiti untuk mengatasi permasalahan yang dihadapi pelajar untuk menguasai bahasa ini.

Penghapusan penggunaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan Sains dan Matematik, seolah-olah kita mengikat batu dileher anak kita lalu mencampakkan mereka ke sungai. Kenapa tidak, kaum bumiputera yang miskin di kawasan pedalaman dan bumiputera yang tidak mampu untuk menghantar anak-anak ke pusat pembelajaran bahasa Inggeris akan jauh ketinggalan di belakang dengan bangsa lain yang mempunyai kekayaan. Apatah lagi menteri-menteri, ahli-ahli politik dan ahli perniagaan berkemampuan untuk menghantar anak-anak mereka ke luar negara tanpa mengambilkira terhadap masyarakat yang daif dinegara ini. Dan setelah anak-anak mereka kembali ke tanah air, walaupun anak-anak mereka tidak cemerlang dalam akademik mereka, tetapi dengan penguasan bahasa Inggeris dengan baik, pasti tidak ada alasan syarikat untuk tidak mengambil mereka atas kelebihan cara berkamunikasi yang diperlukan dalam dunia perniagaan hari ini.

Ketidak konsisten kerajaan yang bertanggungjawab dalam kementerian tersebut menjadi tanda tanya setiap masyarakat yang ingin melihat negara kita bergerak maju, bukan sahaja pembangunan mencakar langit, namun kita perlu menyediakan modal insan yang menguasai pelbagai kemahiran samada teknologi, sains, bahasa dan banyak lagi dengan tujuan bagi menarik lebih banyak pelabur asing dari luar negara datang kenegara ini serta membuka peluang pekerjaan, secara tidak langsung meningkatkan  pendapatan rakyat dan meninggikan taraf hidup rakyat dinegara ini. Sepatutnya kerajaan tidak seharusnya  tunduk dengan tekanan oleh sebilangan kecil pihak-pihak tertentu yang cuba mempolitikkan  sistem yang sedia ada. Tidak semestinya penggunaan bahasa inggeris secara berlaluasa dinegara ini mengurangkan semangat patriot kita kepada negara. Semangat patriot itu adalah satu sikap kita menunjukkan kesetian seseorang terhadap negara, tanpa mengira warna kulit dan agama seperti mana tuntutan ajaran agama masing-masing.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved