March 16, 2011

Usaha Parti Pembangkang Sarawak Akan Gagal, Jika....

Memandangkan kerajaan negeri Sarawak bakal dibubarkan dalam masa yang terdekat untuk membolehkan pilihan raya akan diadakan pada bila-bila masa, sebelum tampoh kerajaan negeri berakhir bulan julai tahun ini. Maka terdengar suara begitu nyaring dari pihak parti pembangkang yang terdiri PKR, DAP,PAS, PCM dan SNAP, yakin meraih kerusi untuk menumbangkan kerajaan BN yang telah mengemudikan negeri ini beberapa dekad lalu.

Apa pun alasan mereka berdasarkan tuduhan yang dilimparkan terhadap Ketua Menteri Sarawak yang mengetuai kerajaan BN selama 30 tahun lalu, namun masih banyak lagi boleh diperkatakan, bahawa pihak parti pembangkang masih terdapat kepincangan yang berlaku diantara parti tersebut untuk menghadapi BN dalam pilihan raya umum negeri akan datang ini. Oleh kerana bilangan kerusi dewan undangan negeri yang berjumlah 71 kerusi yang bakal dipertandingkan, jelas menunjukkan diantara parti pembangkang ini telah menunjukkan ketamakan mereka cuba membolot seberapa banyak kerusi yang akan mereka tandingi, tanpa ada kesepakatan diantara mereka sebelum membuat penagagihan kerusi secara muktamad.

Pengumuman ketua perhubungan PKR Sarawak Encik Baru Bian, yang mana PKR akan bertanding sebanyak 52 kerusi, dan disusuli oleh pengumuman parti SNAP Encik Edwin Dundang, akan bertanding 16 kerusi daripada 40 kerusi yang mereka idam-idamkan, telah menunjukan mereka belum berunding dimeja bulat untuk bekerjasama menghadapi BN dan seterusnya menumbang parti BN dalam pilihan raya akan datang ini. Bagaimana pula parti DAP,Parti Cinta Malaysia (PCM) dan PAS, adakah mereka tidak berminat untuk bertanding dalam pilihan raya ini nanti?. Kedengaran juga ura-ura parti SNAP akan keluar dari pakatan pembangkang, jika seandainya tidak ada persefahaman untuk menghadapi BN dalam pilihan raya ini dari segi pembahagian kerusi yang tidak seimbang dikalangan mereka.

Melihat senario politik Sarawak masakini terutamanya dikalangan parti pembangkang, boleh dikatakan usaha mereka akan gagal, jika sekiranya kesemua parti pembangkang masih tidak dapat duduk bersama bagi menyusun strategi untuk menawan Sarawak dari BN. Kita akan menyaksikan sekali lagi dalam pilihan raya negeri akan datang ini, dimana parti pembangkang akan bersaing diantara satu sama lain untuk meraih undi dan berlakulah pertandingan 3 hingga 6 penjuru dalam sesuatu kawasan DUN yang dipertandingkan, yang mana lebih menguntung calon BN yang bertanding.

Selain isu-isu hangat yang dilemparkan terhadap ketua menteri yang sering dibangkitkan oleh pakatan pembangkang, isu tanah NCR juga menjadi topik yang begitu menonjol, namun saya percaya walaupun isu ini boleh menarik perhatian para pengundi, tetapi pakatan pembangkang tidak berjaya meyakinkan pengundi luar bandar kerana masyarakat luarbandar masih hauskan pembangunan.

Soal pakatan pembangkang Sarawak pula, jelas menunjukkan bahawa hanya parti SNAP merupakan produk tempatan jika dibandingkan parti - parti lain yang berpusat di Semenanjung sedangkan BN yang menerajui kerajaan negeri Sarawak adalah produk asli tempatan yang lebih arif untuk menangani permasalahan rakyat jelata. Kalau pun mereka sudah muak dengan corak pemerintahan pucuk pemipinan kerajaan negeri, sepatutnya mereka tidak seharusnya mengimport produk luar, tetapi harus mencari jalan penyelasaian untuk mengukuhkan serta mempertahan hak-hak rakyat melalui parti produk tempatan. Apa yang kita khuatir seperti bak kata pepatah " Marahkan nyamuk, kelambut dibakar"

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved