August 14, 2010

Kritikan adalah Memantapkan Organisasi

Banyak kritikan secara terbuka samada dikalangan kompenan BN maupun pihak pembangkang dianggap negatif oleh sebilangan kecil, yang saya anggap terlalu sempit pemikiran mereka apabila tidak mau ditegur atau dikritik. Justeru kita harus mengambil iktibar apabila kerajaan yang ditunjangi BN yang memerintah berkurun lamanya hampir kecundang dalam pilihanraya umum 2008.

Mengimbas kembali beberapa perhimpunan agung UMNO sebelum pilihanraya 2008 diadakan, ada setengah pemimpin pemuda yang begitu agresif yang melaungkan perkataan - perkataan yang boleh menyingungkan perasaan orang lain dengan mencium keris. Lantas tiada siapa pun berani menegur secara terbuka dikalangan UMNO kerana takut - takut menyingung perasaan atau menjaga hati pemimpin mereka. Tetapi 2008 telah membuktikan impaknya diseluruh negara, sehingga Sabah dan Sarawak kini dianggap simpanan tetap kerajaan Pusat.

Kita merenungkan kembali sejarah pilihanraya 1970 dan 1980an dimana pengundi disetengah kawasan di Semenajung Malaysia lebih cenderung memilih wakil rakyat pembangkang dikawasan Bandar besar supaya suara mereka dapat dibawa ke Dewan Parlimen. Dan gagasan tanjung 1 dan 2 yang diilhamkan oleh Lim kit Siang untuk menakluk Pulau Pinang ketika itu tidak berjaya, walaupun percubaan beliau kali kedua. Pada hemat saya Lim Kit Siang pada ketika itu hanya menumpukan untuk menubuhkan kerajaan negeri sahaja.

Implikasi 30 tahun lalu, pemikiran rakyat dan pemimpin pembangkang tidak lagi tertumpu kepada menubuhkan kerajaan negeri, malahan tumpuan beralih menubuhkan kerajaan Persekutuan. Secara logiknya jika kerajaan Persekutuan tumbang bererti kerajaan negeri juga akan tunduk kecuali PAS di Kelantan (sejarah membuktikan) dan lain negeri atas beberapa tekanan politik dan ekonomi. Oleh itu UMNO dan seterunya janganlah menganggap segala kritikan oleh rakan mereka sebagai satu ancaman, tetapi sebagai satu kaedah untuk memantapkan parti secara dalaman.

Isu Mazu di Kudat juga ramai yang menganggap ianya isu peribadi antara KM dan Tan Sri Chong Kah Kiat. Tetapi cuba kita renungkan kembali dimana kah sebenarnya kepincangan ini? adakah ia semata-mata dengan pembinaan ini untuk menarik pelancong berkunjung ke Kudat atau pun melibatkan pembinaan tempat ibadah yang suci bagi mereka yang terlibat?. Saya fikir isu ini perlu ditangani dengan bak kata pepatah "Menarik benang dalam tepung".

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved