August 06, 2010

Saman Trafik

Kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan yang tidak akan memberi diskaun kepada para pengguna jalanraya yang telah di saman adalah perlu disambut baik oleh orang awam. Ini disebabkan para pesalah trafik tidak lagi menunggu untuk membayar saman mereka, apabila diadakan bulan pengampunan.

Langkah yang diambil oleh pihak polis ini merupakan satu pengajaran sivik kepada orang awam yang secara langsungnya menjadi pengguna jalanraya. Sebenarnya banyak kaedah yang boleh diimplementasikan bagi para pesalah trafik untuk membayar saman tanpa diskaun. Seperti yang diamalkan di beberapa negara maju contoh di Amerika syarikat, dimana para pesalah trafik tidak mempunyai peluang langsung untuk tawar-menawar dengan pihak polis apabila disaman. Tugas polis hanya mengeluarkan tiket saman mengikut kesalahan oleh pesalah trafik.

Soal pembayaran saman adalah tanggungjawab pihak Makhamah Bandaran (Municipal Court) yang dibuka setiap bulan untuk mendengar kes-kes kesalahan trafik. Maka pada hari tersebut pihak hakim akan menentukan hukuman berdasar kemampuan pesalah trafik untuk membayar. Jika pesalah disaman RM300 tetapi dia hanya mampu membayar RM100 pada hari tersebut, maka hakim akan membuat penjadualan pembayaran RM100 atau kurang setiap bulan untuk menyelasaikan kesemua jumalh saman yang dikenakan tanpa ada diskaun.

Rasional di sebalik kaedah yang diamalkan oleh negara-negara maju ini adalah tidak ada ruang untuk menerima atau memberi rasuah. Pesalah juga berkemampuan menyelasai kesemua jumlah saman yang dikenakan walaupun mengambil masa yang panjang tetapi ia adil kepada pesalah yang lain. Pihak polis juga tidak boleh mengambil kesempatan untuk mengertak pesalah trafik dengan tujuan meminta suapan.

People who read this post also read :



1 comments:

Anak Sabah on August 6, 2010 at 4:07 PM said...

setuju... satu pengajaran untuk semua.

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved