December 03, 2010

Beri Peluang Anak Jati Sipitang di Sabah Forest Industries

Kilang kertas pulpa atau dikenali dengan Sabah Forest Industries Sdn Bhd kini bertapak di daerah Sipitang hampir 30 tahun. Pemilikan syarikat ini sering bertukar tangan dari kerajaan negeri ke Lion Group syarikat dari Semananjung, kini Bhalpur syarikat yang berasal dari India yang memagang equiti 98%, cuma kerajaan negeri hanya mempunyai kepentingan 2% sahaja. Sebagai seorang anak jati Sipitang saya merasa sedih kerana, walaupun pada asalnya objektif utama kerajaan BERJAYA yang dipimpin mantan Ketua Menteri Datuk Harris Mohd Salleh yang inginkan anak tempatan menerajui dalam pengurusan syarikat ini serta mahu rakyat Sipitang mendapat imbalan dari segi ekonomi ternyata meleset.

Sebagai anak kampung, saya merasa sedih apabila melihat beribu-ribu hektar tanah diperkosa dan sungai-sungai dicemari tanpa mengambil kira kebajikan masyarakat sekeliling terutama suku kaum Murut, Kedayan dan Lundayeh secara langsung menarima kesan simpangan keatas tanam-tanaman buah-buahan yang tidak lagi sesubur 20 tahun lalu. Namun masih ramai pihak-pihak tertentu tidak mengambil endah apa yang akan dihadapi oleh generasi akan datang masyarakat yang terlibat. Jika kita berkunjung kekawasan yang didiami masyarakat Murut dan Lundayeh, hampir 80% tanah disekitar kampung mereka bukan lagi milik mereka. Tidak ada lagi istilah tanah adat atau NCR, bak kata pepatah "Anak menangis kelaparan, kera di hutan disusukan" ini yang akan terjadi.

Pada akhir tahun 1980an saya pernah diambil tindakan displin serta ditamatkan perkhidmatan dari Sabah Forest Industries dengan serta merata dan sehinggalah hari ini ia menjadi rekod kekal, kerana pengalibatan saya menyertai parti USNO dengan tujuan memperjuangkan hak serta peluang pekerjaan untuk anak jati Sipitang. Walaupun saya dikecam hebat oleh pemimpin tempatan yang menyokong kerajaan negeri pada masa itu, termasuk beberapa pengurus kanan yang bersubahat memecat saya, kononnya saya tidak sehaluan dengan mereka.

Setiap kali saya merenung kembali kekerasan hati saya untuk menyuarakan dan mempertahan hak anak jati Sipitang pada masa itu, saya rasa bangga walaupun pada masa ini saya tidak mendapat apa-apa hasil perjuangan tersebut. Namun saya tidak mempunyai musuh secara peribadi. Tujuan saya berkongsi pengalaman lalu adalah semata - mata merayu agar kedua-dua YB semada ADUN dan Parlimen melihat apa yang berlaku dalam syarikat ini. Usah percaya dengan apa yang dikatakan oleh pihak pengurusan syarikat ini, tetapi buatlah kaji selidik melalui anak jati Sipitang yang bekerja sekian lama dalam syarikat tersebut. Tanya mereka siapa kah anak jati Sipitang yang menjawat jawatan kanan?, dan berapa ramai mereka, adakah tiada seorang pun orang Sipitang yang layak?.

Saya masih ingat ada seorang pengurus sumber manusia, bukan anak Sipitang dan tidak pun mempunyai kelayakan berkaitan sumber manusia, tetapi hasil dari kaki bodek kini menjadi orang penting. Dan seorang pengurus kanan yang didatangkan dari Semanajung, tidak pun memahami budaya tempatan serta sering memandang rendah kebolehan anak tempatan, adakah dia layak menjadi pengurus yang bersikap profesional?. Maka saya fikir tibalah masanya, anak tempatan diberi peranan penting dalam syarikat ini.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved