August 28, 2010

PKR Sabah Kian Rapuh

Pemecatan 12 anggota PKR Sabah baru-baru ini disebabkan usaha mereka menubuhkan parti PCS, menggambarkan PKR Sabah sekali lagi bergolak. Walaupun pelan damai dari kumpulan Datuk Dr Jeffery Kitingan dan Christina Liew dengan satu pihak lagi telah dipersetujui, namun pelan tersebut tidak ditepati, setelah hampir 10 bulan kumpulan mereka tenang buat sementara waktu.

Hakikatnya para pemimpin tertinggi parti, besar kemungkinan ada usaha-usaha untuk menyingkirkan kedua pemimpin kanan PKR Sabah ini. Justeru, langkah yang diambil adalah mengantung para pengikut kuat mereka, secara langsung menghantar masej untuk mereka berdua.

Banyak kebarangkalian yang kini berligar difikiran para penyokong Dr Jeffery sekarang, samada meneruskan perjuangan bersama PKR atau cuba mencari alternatif lain untuk memestikan hidup matinya karier politik Dr Jeffery.

Pada pandangan saya, apa yang perlu Dr Jeffery serta pengikut setia beliau lakukan adalah merenungkan kembali inti perjuangan sebenar. Kalau kedua pemimpin ini yakin bahawa falsafah perjuangan mereka selama ini untuk menuntut hak Sabah untuk Sabah, maka PKR bukanlah parti yang berpegang kepada prinsip yang dicari-cari oleh Dr Jeffery selama ini.

Jika alasan beliau tidak berpihak kepada BN disebabkan parti BN sentiasa merujuk kepada pemimpin Kuala Lumpur untuk mengurus Sabah ini, adakah Dr Jeffery lupa PKR juga terpaksa berbuat demikian merujuk kepada pemimpin kanan parti di Kuala Lumpur?, seperti mana yang berlaku kepada 12 penyokong beliau yang kini menjadi mangsa kaedaan. Justeru, Dr Jeffery ada dua pilihan samada menyertai Datuk Yong Teck Lee atau joint the crowd (bersama BN). Pada pendapat saya "either you joint them or fight them".

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved