September 22, 2010

Mampukah PKR Menawan Sabah PRU13?

Melihat kepada senario politik di Sabah masakini, tidaklah keterlaluan untuk memperkatakan bahawa masih banyak lagi ruang yang perlu diperkemaskan dari segi strategi oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menawan Sabah dalam PRU ke 13 akan datang.

Berbicara tentang kemampatan kepemimpinan peringkat negeri khususnya Sabah, ternyata mereka tidak mempunyai haluan untuk membawa parti tersebut untuk berperang dengan sengit untuk menghadapi BN yang mempunyai gandingan utuh. Walau pun terdapat sedikit gangguan dalaman namun ia ditangani dengan baik.

Kebarangkalian untuk Pakatan Rakyat (PR )menawan Sabah masih dianggap jauh panggang dari api. Kemungkinan adapun kerusi yang bakal mereka menangi nanti hanya terdapat di bandar-bandar besar, kerana rakyat di luar bandar masih haus dengan pembangunan yang telah dirancang rapi oleh BN, yang semakin memperlihatkan kemampuan mereka melayan kehendak rakyat diluar bandar.

Kepimpinan kompenan BN peringkat negeri juga begitu terserlah untuk menjadi juara rakyat melalui perancangan pembangunan yang strategik dalam usaha menarik keyakinan rakyat untuk memberi sokongan padu dalam PRU akan datang.

Banyak tanda-tanda yang kita lihat menunjukkan PKR semakin rapuh untuk menghadapi tekanan dalaman, terutama sekali proses pemilihan ketua bahagian kini berlaku ketidaktelusan dalam sistem pengundian, yang menyebabkan adanya kem-kem yang tidak puashati dalam pemilihan tersebut.

Justeru, kedengaran dari kem yang kalah mengatakan berlakunya politik wang, dan juga wujudnya perwakilan yang tidak sepatutnya mengundi mana-mana calon sekali pun. Kegagalan membentuk satu gandingan yang mantap dengan parti lokal seperti SAPP dan Bersekutu yang cenderung kepada perjuangan kenegerian, juga merupakan penyebab mengapa PR tidak kukuh.

Perebutan dalam barisan kepimpinan samada peringkat kebangsaan dan negeri kian memuncak, ini menunjukkan mereka hilang fokus dalam misi untuk menakluk negeri Sabah. Jika kita lihat senario yang berlaku sekarang, tidak dinafikan adanya politik cantas mencantas dikalangan mereka sehinggalah ke penyokong akar umbi.

Perebutan ketua bahagian dikawasan Sook juga bakal menyaksikan Datuk Dr Jeffery Kitingan akan dicabar dalam pertandingan tiga penjuru, yang mana kita andaikan bahawa ada usaha mengenepikan beliau untuk memainkan peranan penting dalam barisan kepimpinan PKR.

People who read this post also read :



1 comments:

Sunduvan on September 23, 2010 at 11:19 AM said...

Mampu kalau PKR boleh memberikan kita gerenti yang 20-perkara penyatuan Negara Sabah dan Negara Malaya dipertahankan dan dipulihkan

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved