September 21, 2010

Keterbukaan Minda Kunci Perpaduan

Saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abd Razak kepada para Penjawat Awam, bahawa keterbukaan minda merupakan kunci perpaduan rakyat harus diterima dengan baik oleh semua pihak. Gagasan 1Malaysia perlu dihayati oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira asal usul maupun agama di negara ini. Setiap rakyat yang mendiami negara ini generasi ke generasi tidak perlu lagi dipersoalkan tentang kesetiaan mereka dalam usaha bersama untuk membangunkan negara kita Malaysia yang tercinta.

Malaysia sudah merdeka 53 tahun lalu, Sabah dan Sarawak bersama membentuk negara Malaysia 47 tahun. Tetapi, kebelakangan ini masih lagi kedengaran isu-isu sensentif yang berunsur bangsa dan agama sering ditimbulkan oleh sekelompok kecil mereka yang terlalu sempit cara pemikiran mereka. Sepuluh tahun dari sekarang negara kita akan sampai ke Visi 2020 yang diasaskan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammed, bakal menyaksikan negara kita akan melonjak ke sebuah negara industri.

Apa yang membimbangkan kita dewasa ini kebanyakan tindakan dan kenyataan yang tidak bertanggungjawab dilontarkan melalui media-media adalah dari para pemimpin yang cuba mengambil publisiti murahan untuk kepentingan peribadi tanpa memikirkan impaknya terhadap masyarakat keseluruhannya. Rakyat yang sudah muak dengan tingkah laku sekelompok kecil pemimpin ini akhirnya menolak mereka dan juga kerajaan yang diwakili.

Pada dasarnya niat Perdana Menteri kita ikhlas dalam membangun negara ini tanpa mengira isu-isu kenegerian yang ditimbulkan. Walau bagaimana pun Perdana Menteri terpaksa akur dalam sebarang keputusan, kerana beliau dikelilingi mereka-mereka yang berpandangan ekstrim terhadap sesuatu isu untuk kepentingan kelompok tertentu.

Untuk mentransfomasikan sesebuah kerajaan, sebenarnya tidaklah sebegitu payah jika semua masyarakat menerima hakikat bahawa setiap rakyat Malaysia yang sudah menetap di negara ini sekurang-kurang generasi yang ketiga kecuali pendatang tanpa izin dan pemilik kad pengenalan melalui pintu belakang, juga telah memainkan peranan penting dalam menyumbang kearah pembangunan ekonomi sehinggalah kita sampai ketahap yang dibanggakan sekarang. Para pemimpin dari setiap lapisan masyarakat harus berubah terlebih dahulu sebelum memaksa rakyat untuk berubah, kerana setiap saranan atau ungkapan pemimpin tertentu akan mempengaruhi sesuatu keputusan.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved