September 29, 2010

Mengapa Sekolah Menengah Telipok Yang Baru Masih Belum Dibina Lagi?

Pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran Malaysia meluluskan peruntukan sebanyak RM60 juta bagi membina dua buah sekolah di kawasan Kota Marudu sangat-sangat dialukan. Ini merupakan satu kejayaan ahli Parlimen Kota Marudu Datuk Dr Maximus J Ongkili yang berusaha melihat keperluan mendesak bagi penduduk luar bandar yang diwakili beliau.

Tidak dinafikan bahawa kerajaan Persekutuan kini begitu sensitif tentang masalah Pendidikan yang dihadapi oleh rakyat Sabah. Pendidikan merupa salah satu teras kemajuan pembangunan minda maupun fizikal sesebuah masyarakat. Tanpa Pendidikan kita tidak dapat melihat kemajuan sesebuah masyarakat samada dalam aspek ekonomi, politik maupun sosial. Melihat beberapa pembinaan Sekolah di seluruh negeri Sabah pada masa ini, kita harus bersyukur bahawa dari hari ke hari jelas menunjukkan Sabah tidak jauh ketinggalan dari segi rupa bangunan Sekolah yang dibina seakan-akan hotel bertaraf lima bintang. Apa yang menyedihkan kita ketika ini, cuma kesedaran Pendidikan ibubapa terhadap masa depan anak-anak mereka masih rendah terutama sekali kepada masyarakat yang diluar bandar.

Dalam isu Pendidikan di negeri Sabah, masih banyak lagi isu yang perlu kita perdebatkan terutama sekali dari segi proses pembinaan bangunan Sekolah tersebut. Adakalanya Sekolah itu dibina tidak menepati sasaran yang betul sehingga satu pembaziran wang yang begitu besar. Sebagai contoh kemungkinan di sekolah Menengah Sri Nangka Tuaran, masih banyak bilik darjah tidak digunakan disebabkan bilangan pelajar yang sedikit. Dan kedengaran bisikan dari beberapa warga pendidik mengatakan terdapat beberapa buah bilik darjah Sekolah di Sabah telah tidak digunakan sepenuhnya atau masih kosong disebabkan masalah bilangan pelajar yang rendah.

Apa yang menarik perhatian saya berhubung isu pembinaan Sekolah di Sabah adalah mungkin pihak Kementerian terlepas pandang dimana ada setengah tempat memerlukan bangunan Sekolah yang baru, sebagai contoh Sekolah Menengah Telipok yang terletak tidak jauh dari pusat bandar, tetapi dalam keadaan yang usang. Bukan itu sahaja pusat sumber yang digunakan oleh pelajar untuk mentalah pelajaran juga tidak selesa menyebabkan ramai pelajar mempunyai motivasi yang rendah. Sebenarnya mengikut maklumat dari warga pendidik yang sudah lama bertugas di Sekolah tersebut, sememangnya terdapat tapak yang baru dan sudah pun ditimbus 10 tahun yang lalu, dan kononnya peruntukan sudah pun diumumkan. Tetapi sehinggalah hari ini, masih belum lagi khabar berita tentang pembinaan bangunan Sekolah tersebut samada diteruskan atau sebaliknya.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved