August 27, 2010

Perbuatan Pegawai Penguatkuasa Jeti Pulau Ketam Khianat

Kalau lah tinjauan Wartawan Berita harian di Jeti pulau ketam terhadap Pegawai penguatkuasa, yang menjaga pintu keluar/masuk rakyat Indonesia ke negara ini benar menerima habuan sehingga RM60,000 sebulan, ini bererti satu perbuatan pengkhianat kepada negara dan perlu diambil tindakan segera.

Perbuatan kakitangan awam yang terlibat perlu dipandang serius oleh kerajaan. Justeru, tindakan untuk menyiasat perkara ini harus dilakukan dengan serta marta. Jika ini benar, kita tidak merasa terkejut melihat rakyat negara jiran kita berkeliaran dimana-mana pelusuk dalam negara kita, kerana perbuatan segelintir warganegara kita yang sanggup mengadai negara demi mengisi poket mereka.

Mungkin kah ini hanya berlaku di Jeti pulau ketam sahaja? atau dimana-mana pintu keluar/masuk, tidak terkecuali negeri kita Sabah. Tetapi apa yang menghairankan kita seperti tinjauan wartawan bahawa bukan sahaja Pegawai penguatkuasa Imigresen, malahan turut terlibat Jabatan Laut, Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Polis Merin Dan Agensi penguasa maritim Malaysia (APMM).

Saya berpendapat perbuatan ini bukan sahaja sebagai pengkhianat, tetapi juga tidak bermoral dan amalan agama yang tidak kuat untuk menolak sebarang jenis suapan. Cuba kita renungkan kembali, bagaimana pejabat kedutaan kita di negara jiran tersebut dilamparkan dengan najis oleh mereka yang tidak bertamadun oleh kerana tidak dapat mengawal emosi mereka. Dan dipihak kita pula langsung tidak menghiraukan masa depan generasi anak cucu kita, sehingga kita lebih mementingkan suapan haram ini.

Kerajaan perlu bertindak tegas kepada segelintir pegawai-pegawai yang tidak bermaruah yang diamanahkan untuk menjaga sempadan dimana sekali pun negara jiran. Tibalah masa pegawai SPRM ditempatkan dimana keadaan yang perlu tanpa menunggu arahan atau komplain dari mana-mana pihak. Saya juga menyeru agar pegawai yang terlibat haruslah insaf untuk memulihkan keyakinan masyarakat dan kredibiliti sebagai penjawat awam yang diamanahkan tanggungjawab ini.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved