August 05, 2010

Isu Pelajar Hamil

Kebimbangan masyarakat dalam menangani isu-isu kehamilan pelajar kini hangat diperdebatkan. Walau bagaimana pun terdapat percanggahan pendapat dikalangan pemimpin wanita untuk mencari kaedah yang konkrit dalam mengatasi gejala tersebut.

Ada setengah mereka mencadangkan untuk menubuhkan Sekolah khas bagi pelajar tersebut supaya mereka dapat meneruskan kehidupan seperti biasa. Kita merasa khuatir seolah-olah cadangan ini untuk menggalakkan mereka yang terlibat tidak merasa bersalah atau berdosa atas perbuatan yang jejek, tanpa mengambil kira impaknya kepada masyarakat kita.

Seringkali kita terdengar apabila berlakunya perbuatan yang tidak senonoh dikalangan anak muda kita, maka kita katakan semua ini budaya yang diciplak dari dunia barat. Kenyataan kita biasanya semua perbuatan yang jejek adalah datang dari barat. Saya berpendapat tiba lah masanya kita berfikir sejenak dimana kah kelemahan kita ?.

Menarapkan nilai-nilai moral dan agama dalam institusi keluarga itu sendiri perlu diperhebatkan. Apa tah lagi para pemimpin masyarakat harus menjadi role model agar generasi muda lebih menghormati mereka. Pemimpin agama juga tidak terkecuali kerana golongan ini sejak akhir-akhir ini telah banyak dipamparkan bahawa mereka juga melakukan perbuatan sumbang sehingga kredibiliti mereka dalam masyarakat kini dipersoalkan.

Apa yang penting golongan remaja ini perlu banyak didedahkan tentang konsekuen perbuatan yang mereka akan lakukan.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved