August 20, 2010

Pemimpin Sabah Perlu Bersatu Dalam Menagakkan Hak Negeri

Sebenarnya banyak perkara yang harus diperjuangkan oleh para pemimpin Sabah samada dari kerajaan mahupun pembangkang. Tetapi, walaubagai manapun pemimpin kita terlalu asyik memperjuangkan kepentingan peribadi masing-masing. Tuntutan kawasan pilihanraya oleh setengah pihak seolah-olah tidak ada benda lain untuk dicanangkan melalui media-media supaya suara mereka dapat didengar, tetapi pada hakikatnya ia sudah melanggar semangat dalam kompenan parti itu sendiri.

Apabila sekelompok kecil cuba menyuarakan sesuatu yang perlu dikongsikan bersama di negeri kita Sabah ini, ada pihak menuduh kononnya perbuatan ini melampau. Kalau pemimpin tertentu cuba mengalihkan pandangan rakyat dan menafikan suara akar umbi tentu sekali pilihanraya akan datang akan mengubah landskap politik dinegeri ini, kerana pihak pembangkang sudah mempunyai sumber yang kuat untuk manipulasi beberap isu-isu.

Kita tidak menafikan pembangunan yang dibawa oleh kerajaan BN yang ditunjangi oleh UMNO dinegeri ini, tetapi itu tidak cukup untuk menawan hati para pengundi kerana rakyat lebih arif bahawa Kuala Lumpur kini bergantung kepada Sabah dan Sarawak untuk mengukuhkan kerajaan pusat akan datang.

Isu PTI sangat ketara yang sering ditonjolkan samada pembangkang mahupun pemimpin BN sendiri untuk diatasi sebelum pilihanraya, begitu juga pengagihan kuasa dikalangan kompenan BN dan rakyat Sabah perlu seimbang. Isu tanah anak negeri yang kini diceroboh oleh syarikat-syarikat gergasi Semananjung, begitu juga Petronas berapa peratus yang harus dimiliki oleh kerajaan negeri. Pembinaan empangan yang tidak dirancang melibatkan ribuan penduduk kampong terlibat juga tidak kurang pentingnya. Penguasaan ketua Jabatan yang seharusnya menjadi milik rakyat negeri ini , juga menjadi perbualan hangat melalui media.

Justeru, pemimpin Sabah tidak seharus bertelagah sesama sendiri, tetapi mereka perlu merenungkan kembali apakah objektif utama mereka dalam perjuangan politik mereka, adakah hanya untuk mengisi kentung sendiri atau sanggup berjuang untuk mempertahankan hak rakyat dan negeri ini, walaupun pihak pemimpin atasan tidak menyukai kritikan mereka, tetapi rakyat pasti berdiri dibelakang mereka.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved