August 25, 2010

Buktikan Penggunaan Bajet RMK10 Perlu Disambut Baik

Saranan YAB Datuk Seri Musa Aman, Ketua Menteri Sabah untuk menyiasat pengaggihan peruntukaan bajet RMK10, agar disalurkan dengan betul, semasa mendengar taklimat pembangunan yang membabitkan Pegawai daerah dari 5 daerah. Ini membuktikan hasrat baik Ketua Menteri ingin melihat pegawai-pegawai kerajaan melakukan tanggungjawab mereka dengan ketelusan dan ketirisan untuk melaksana segala projek yang menelan belanja berbilion ringgit.

Kita tidak nafikan bahawa dalam perlaksanaan projek pembangunan kepada rakyat masih banyak perlu diambil perhatian dari segi perlaksanaannya. Setiap tahun kedengaran pengumuman bajet bagi setiap RM yang membabitkan berbilion ringgit untuk negeri Sabah. Tetapi pada umumnya terdapat kepincangan dari aspek penyaluran peruntukan tersebut. Sebagai contoh ada setengah kampung yang tidak memerlukan pembinaan sebuah projek atau mungkin bilangan penduduk hanya beberapa karat manusia sahaja, tetapi projek itu dilaksanakan juga, sedangkan banyak kampung yang mempunyai kepadatan penduduk sehingga hari ini mereka belum mendapat apa-apa disebabkan mereka dilebalkan sebagai pembangkang atau tidak mengundi ahli YB yang mewakili mereka.

Pada pendapat saya, jika ini berlaku berterusan, dimana ahli-ahli YB menghukum rakyat yang tidak menyokong mereka pada pilihanraya lalu, apakah YB yakin rakyat akan mengubah pendirian mereka dalam pilihanraya akan datang, berkemungkinan diadakan pada tahun depan serentak dengan pilihanraya negeri Sarawak?. Dalam hal ini sikap YB terhadap sesuatu kumpulan harus berubah untuk membuktikan kepada rakyat keikhlasan mereka dalam memperjuangkan rakyat. Maka gagasan 1Malaysia iaitu "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan" yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri kita, dapat dilaksanakan kerana ahli-ahli YB telah melaksanakan amanat tersebut tanpa mengira latarbelakang serta fahaman politik rakyat yang diwakili mereka.

Saya juga ingin menyentuh sebuah syarikat kontraktor yang telah mendapat kontrak untuk menaiktaraf dan membaiki kerosakan jalanraya diseluruh pelusuk negeri Sabah. Kita akan terlihat papan tanda kemana sahaja jalan masuk ke kampung-kampung disetiap daerah. kononnya syarikat ini adalah yang bertanggungjawab untuk melaksanakan kerja-kerja tersebut. Tetapi, pada hakikatnya syarikat ini mungkin membuat tuntutan pembayaran setiap tahun kepada kerajaan, tetapi tidak melaksana kerja-kerja tersebut, seperti mana yang dikehendaki, atau buat kerja ala kadar sahaja. Jika syarikat ini mendapat tawaran selama 20 tahun, bayangkan sahaja berepa bilion kerajaan akan rugi untuk membayar, tanpa kerja dilakukan. Mungkin ramai kita tidak sedar, hakikat yang berlaku ketidak tirisan dalam melaksanakan tanggungjawab.

Pengalibatan sebahagian kecil kakitangan kerajaan dalam meluluskan dan melaksanakan sesebuah projek tanpa mendapat pendangan dari masyarakat, dimana ia dilaksanakan, juga berlaku. Ini berkemungkinan mereka mempunyai kepentingan darisegi perlaksanan projek tersebut apabila ia diluluskan. Dan kemungkinan juga berlaku, ada kakitangan yang mencadangkan kepada syarikat atau individu untuk memohon agar projek ini dilaksana dengan tujuan untuk mendapat habuan.

Maka saya cadangkan setiap projek yang melebihi 20 ribu keatas perlu mengadakan tawaran (tender) secara terbuka dan bagi projek kurang 20 ribu akan diserahkan kepada pihak JKKK/JKDB di kampung dimana projek itu dilaksanakan dengan tujuan masyarakat dikampung tersebut dapat dimenikmati serta mengujudkan kerjasama tanpa mengira fahaman politik dalam melaksanakan projek itu kelak. Disamping itu, pihak SPRM sentiasa meninjau keberkesanan setiap pelaksanan tanpa gangguan mana-mana pemimpin politik dalam daerah tersebut.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved