August 23, 2010

Tidak Salah Pemimpin Kompenan BN Menyuarakan Pandangan Penyokong Akar Umbi

Kenyataan Datuk Dr Chua Soon Lek berhubung dengan 30% ekuiti bumiputera perlu dikaji semula, saya fikir bukanlah menjadi isu yang menyamarakkan kemarahan orang melayu sepertimana yang diulas oleh setengah pemimpin UMNO melalui akhbar baru-baru ini, jika kita menerimanya dengan hati yang terbuka.

Malahan kenyataan beliau merupakan isi hati para penyokong diperingkat akar umbi yang perlu disampaikan untuk dinilai semula samada diterima atau tidak. Sebagai pemimpin beliau bertanggungjawab meluahkan hasrat mereka, kalau tidak saya percaya rakyat yang memilih mereka akan menghukum pemimpin dalam pilihanraya akan datang yang takut bersuara walaupun mereka berhak, tetapi oleh kerana terlalu menjaga perasaan orang lain, maka akibatnya pemimpin tersebut akan menjadi mangsa kaedaan.

Sebagai seorang bumiputera saya yakin kita jangan sekali-kali taksub apabila pihak lain menyuarakan atau menuntut sesuatu supaya keistimewaan yang kita nikmati selama ini tidak tergugat, namun kita juga perlu merenungkan kembali kejayaan-kejayaan yang dicapai bumiputera hasil usaha gigih kerajaan yang telah memberi keistimewaan dan perlindungan hak kepada bumiputera selama ini, adakah mereka yang berjaya telah membantu golongan bumiputera yang kurang bernasib baik atau yang diketegorikan miskin tegar.

Cuba kita lihat kaum bukan bumiputera yang berjaya hasil usaha mereka tanpa subsidi dari kerajaan, kini membantu kaum mereka dari segi pembiayaan biasiswa, kebajikan dan mereka juga mampu mendirikan institusi pengajian tinggi mereka sendiri, dimanakah bumiputera yang bangga dengan identiti mereka? adakah mereka membantu golongan miskin atau hanya mau disenaraikan sebagai orang yang terkaya dikalangan bumiputera sahaja? apakah sumbangan mereka?. Ada juga pemimpin Melayu dan bumiputera yang dibantu oleh kerajaan dalam pemberian kontrak-kontrak, perniagaan dan pendidikan, kini menentang kerajaan. Apakah untungnya jika kita sentiasa lupa jasabaik kerajaan yang sentiasa melindungi hak kita?.

Untuk menjadi negara yang kompetatif, bukan sahaja setekat rakyatnya hidup harmoni dengan bantuan-bantuan dari kerajaan, tetapi kita perlu bersaing untuk maju dalam pelbagai aspek agar kita dihormati orang.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved