January 18, 2011

Saranan Kerajaan Naik Gaji Pengawal Keselamatan Wajar

Usaha Kerajaan mengumumkan kenaikan gaji pengawal keselamatan sehingga RM700 sebulan mulai tahun ini adalah wajar. Perlu diingat bahawa tugas seorang pengawal keselamatan bukan semudah yang kita fikirankan dari segi risiko yang harus mereka hadapi setiap saat ditempat kerja mereka. Mengikut sumber yang dipercayaai jumlah pengawal keselamatan yang berkhidmat diseluruh negara telah mencapai 100,000 orang, yang mereka ini ditugaskan di firma-firma awam mahu swasta.

Beberapa minggu yang lalu terpapar diakhabar nasional mengatakan dari jumlah tersebut seramai 30,000 pengawal keselamatan ini tidak mempunyai sebarang dokumen atau permit untuk mereka bekerja secara legal dinegara ini. Jika kita mengimbas kembali saranan kerajaan berkaitan dengan gaji, tentu sekali pihak pengawal keselamatan tidak sabar-sabar lagi menunggu setelah 20 tahun berlalu, kini wajah mereka mulai berseri dan menganggap usaha kerajaan itu wajar. Walau bagaimana pun saranan kerajaan telah ditolak oleh Persatuan perkhidmatan pengawal keselamatan Malaysia (PPPKM) dalam persidangan di Putrajaya yang dihadiri 500 ahli, kononnya pihak mereka belum sedia menerima cadangan pihak kerajaan.

Penolakan oleh PPPKM berhubung dengan isu gaji, merupakan satu berita yang mengecewakan ramai pengawal keselamatan yang menerima gaji diantara RM250 hingga Rm450 sebulan, yang terpaksa mengikat perut mereka apatah lagi mereka yang tinggal di Ibu kota, tentu sekali mereka terpaksa mengharungi kehidupan yang perit untuk mecari nafkah kelaurga. Apa pun alasan PPPKM untuk menolak cadangan tersebut, perlu dilihat dari pelbagai aspek terutama sekali kelayakan dan kemahiran, bukan sahaja dari sudut fizikal dan mental, tetapi latar belakang setiap mereka yang diambil bekerja. Kalau kita tinjau dimana-mana Pasar raya, dirumah-rumah kediaman (apartment), bank-bank dan banyak lagi, dimana sebahagian syarikat perkhidmatan pengawal keselamatan lebih suka mengambil pekerja yang kurang berkualiti, gaji murah, daya pemikiran yang rendah dan berkemungkinan kesahiaan mereka tinggal dinegara ini juga menjadi persoalan. Kita tidak tahu latar belakang jenayah yang mereka lakukan dinegara mereka sebelum menyelinap kenegara kita.

Persoalan saya apakah kita terus bergantung kepada tenaga kerja yang diimport tanpa meneliti asal usul mereka terlebih dahulu?atau pihak syarikat yang menyediakan perkhidmatan ini hanya melihat kepada keuntungan semata-mata sahaja. Perlu dingat bahawa perkhidmatan pengawal keselamatan bukanlah sesuatu yang remeh temeh. Tugas pengawal keselamatan tidak kurang pentingnya seperti anggota pengguatkuasa atau keselamatan lain contoh Polis.

Sepatutnya setiap pengawal keselamatan harus melalui kursus sehingga enam bulan untuk melayakkan mereka menjawat jawatan yang melibatkan keselamatan awam dan mempunyai kemahiran menulis serta berkomunikasi dengan baik. Disamping mereka harus mempunyai kelayakan akademik yang minima untuk mereka menjalankan tanggungjawab secara Profesional. Maka isu kenaikan gaji RM700 adalah merupakan kayu pengukur bagi mereka yang diketegorikan tadi.

Dinegara-negara maju seperti Amerika dan Eropah pengawal keselamatan diwajibkan mengikuti kursus, disamping latihan amali penggunaan senjata api dan juga memahami undang-undang keselamatan negara tersebut. Saya berpendapat apabila kerajaan melakukan banyak program transformasi yang melibatkan kerajaan dan negara, maka aspek keselamatan adalah elemen yang penting dalam pakage tersebut.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved