January 25, 2011

Pilihan Raya Kecil Satu Pembaziran


Pilihan Raya merupakan perkara yang harus dilakukan dalam sesebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi dan juga termaktub dalam perlembagaan negara kita. Disamping itu pilihan Raya adalah hak rakyat undi mengundi dan memilih wakil rakyat melalui peti undi setiap lima tahun. Walaubagai mana pun adakalanya, pilihanraya kecil tidak sewajarnya diadakan kerana tampoh pilihan Raya umum serentak dengan negeri Sarawak yang diwar-warkan, yang kemungkinan diantara bulan april hingga july 2011 bererti kurang dari empat bulan dari sekarang.

Jika kita mengambil kira pilihan Raya kecil yang berlaku di Tenang, Merlimau atas kematian wakil rakyat mereka dan kemungkinan Pelabuhan Klang akan menyusul disebabkan speaker dewan undangan negeri Selangor telah mengistharkan kekosongan kerusi tersebut, kerana YB Badrul Hisham gagal mengahdiri persidangan dewan selama 6 bulan tanpa sebab. Maka melihat kepada senerio politik semasa Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia terpaksa berbelanja berjuta-juta ringgit untuk menampung kos dari penyediaan kakitangan yang bertugas, logistik, pengangkutan dan pengurusan lain dalam persiapaan menghadapi setiap pilihan Raya, maka kerajaan akan menghadapi pembanziran diluar kawalan untuk tujuan tersebut. Jika kita mengambil kira sumber kewangan yang dibelanjakan untuk mengadakan pilihanraya kecil ini sebagai satu pembanziran, kenapa wang ini tidak disalurkan untuk rakyat yang memerlukan pembangunan segera. Kita tidak mahu setiap pilihan Raya kecil diadakan, para pemimpin politik terlalu ghairah untuk menonjolkan diri mereka tanpa memikirkan implikasinya kepada rakyat dan ekonomi negara.

Pilihan Raya bukanlah satu medan untuk menjadi kayu pengukur pengaruh individu dan parti-parti politik yang turut bertanding. Kalau kita bangga bahawa negara kita mengamalkan sistem demokrasi yang mengutamakan hak rakyat, kenapa pula sebahagian besar individu dan parti-parti politik sanggup berbelanja berjuta-juta ringgit untuk memancing undi?, supaya rakyat akan mengundi calon yang bertanding kerana mendapat habuan. Setiap kali pilihan Raya diadakan berlaku lah projek-projek miggi mee, sedangkan projek tersebut boleh dilaksanakan oleh wakil rakyat sebelum ini. Bukan itu sahaja ada pihak-pihak tertentu cuba mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan hasil daripada projek segera yang harus ditunaikan sebelum pembuangan undi berlangsung. Walaupun perbuatan rasuah adalah satu perbuatan menyalahi undang-undang pilihanraya, apatah lagi perbuatan terkutuk dan najis dari segi kepercayaan agama, namun dalam keadaan untuk meraih undi soal masuk neraka atau sorga bukan lagi pegang seseorang ahli politik kalau sudah gahirah sangat untuk menang semuanya halal.

Dalam usaha untuk menangani isu pembaziran yang melibatkan pilihan Raya kecil dibeberapa tempat, saya percaya Perdana Menteri sudah mempunyai pentunjuk untuk mengadakan Pilihan Raya umum yang ke 13 serantak dengan negeri Sarawak dimana tampoh DUN yang akan berakhir Julai 2011. Adalah menjadi tanggungjawab ketua bahagian parti atau Parlimen menjaga kawasan DUN yang meliputi kawasan yang diwakili mereka semasa ketiadaan ADUN.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved