January 17, 2012

SPR Jangan Tunduk Tekanan UMNO-BN

Melihat kepada senario Politik tanah air masakini ramai yang membuat ramalan bahawa pilihanraya umum ke 13 (PRU13)dijangka diadakan diantara bulan Mac hingga Jun 2012. Walau bagaimana pun umum mengetahui bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (PRU)merupa badan bebas, tetapi tidak bebas untuk melakukan perubahan yang jitu. Dengan alasan perlantikan Pengerusi SPR adalah atas budibicara dan sokongan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, yang diperkenaankan kepada DYMM Yang Dipertuan Agong. Maka pada hakikatnya SPR tunduk dengan tuan yang melantik mereka kejawatan tersebut.

Jika berlaku PRU13 diadakan secara mengejut, kerana Perdana Menteri mempunyai hak untuk memperkanankan DYMM YDP, agar Parlimen Malaysia dibubarkan sertamarta, maka pihak lain tidak dapat menghalang. Banyak kemungkinan - kemungkinan yang akan terjadi dalam waktu yang singkat ini untuk Parlimen dibubarkan. Krisis dalaman kepimpinan UMNO-BN kian menjadi-jadi tanpa disedari umum, dan ditambah lagi semangat parti pembangkang gabungan Pakatan Rakyat iaitu DAP, KeAdilan dan PAS kini bersemangat tinggi untuk menawan Putrajaya.

Apa yang kita lihat bahawa tugas Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) dan cadangan menubuhkan Suruhanjaya Diraja/Royal Commission Inquary (RCI)tidak akan kesampaian untuk dilaksanakan dalam masa yang terdekat ini. Walaupun pada dasarnya penggunaan dakwat semasa mengundi telah dipersetujui oleh SPR untuk digunapakai dalam PRU13, namun umum mengetahui laporan keseluruhan kedapatan PSC yang di Pengerusikan Datuk Seri Dr Maximus J Ongkili, hanya dapat dilangkapkan pada penghujung Mac 2012, dan dibentangkan di Parlimen sesi April 2012, kemungkinan akan terlepas untuk dilaksana, jika Parlimen bubarkan pada bila-bila masa dari sekarang.

Justeru, penubuhan RCI untuk menyiasat pertambahan penduduk di Sabah secara drastik dan penyiasatan pemilikan kad pengenalan palsu, hanya sebagai mimpi belaka sahaja,kerana UNMO-BN sekian lama berdolak-dalik untuk menyokong penubuhan RCI,disebabkan ia bertentangan dengan kepentingan mereka untuk mengekalkan kuasa di bumi Sabah ini.

SPR sepatutnya tidak mudah tunduk oleh mana-mana pihak termasuk UMNO-BN, untuk melaksanakan pilihanraya seadil-adilnya dan sebersih-bersihnya, jika SPR mahu dihormati oleh masyarakat yang menentukkan mandat kerajaan yang dipilih melalui peti undi. Kredibiliti SPR perlu dijaga, tanpa diganggu gugat atau dipengaruhi oleh siapa pun termasuk Perdana Menteri.

Saya melihat ada beberapa keperluan yang harus dilaksanakan oleh SPR untuk mempastikan pilihanraya dilaksanakan secara telus. Layanan parti-parti yang bertanding dalam pilihanraya harus diberi kesaksamaan dan keadilan untuk menggunakan media massa, samada media eletronik iaitu TV dan radio, juga media cetak iaitu Akhbar- akhbar Prima, sepanjang calon-calon pilihanraya berkempen untuk diberi kebebasan menggunakan alat-alat tersebut, tanpa larangan untuk menunjukkan negara kita mengamalkan sistem demokratik.

Penglibatan kakitangan awam seperti guru-guru, Kemas, Jusa dan banyak lagi agensi-agensi utama kerajaan telah menjadi penggerak jentera BN dalam kempen pilihanraya, seharusnya dihentikan oleh SPR. Kerana setelah Parlimen dibubarkan kerajaan BN tidak berkuasa sama sekali untuk mengarah mana-mana penjawatan awam untuk membantu calon-calon BN, sehinggalah kerajaan baharu dipilih oleh rakyat melalui proses pilihanraya. Pada dasarnya, tidak ada kerajaan apabila Parlimen dibubarkan, oleh itu penjawatan awamlah yang mentadbir kerajaan sementera.

Pengumuman projek kilat yang melibatkan jutaan ringgit untuk meraih undi semasa kempen pilihanraya oleh mana-mana parti yang bertanding tidak sepatutnya berlaku. SPR dan SPRM harus berkerjasama untuk mengenkang perbuatan rasuah yang sering berlaku setiap pilihanraya dilakukan.

Projek pembangunan telah dirancang dengan baik melalui bajet tahunan yang dibantangkan di Parlimen oleh Menteri Kewangan, mengikut keperluan rakyat dan negara bagi meningkatkan sosial ekonomi. Namun parti kompenan BN mengambil kesempatan untuk menyalahgunakan kuasa mereka dengan memancing undi dengan taktik meluluskan projek kilat, walaupun perbuatan tersebut rasuah politik.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved