September 01, 2010

Adakah LDP Mengikut Jejak SAPP?

Tidak dinafikan ada setengah pemimpin sanggup mempertahankan ketuanya walau dalam apa keadaan sekali pun. Soal termakan budi tidak lagi menjadi satu ikatan untuk terus menyokong prinsip perjuangan parti dan Presiden parti yang telah memberi tempat istimewa bagi seseorang pengikut setia.

Keputusan Datuk Peter Pang keluar dari LDP untuk menyertai GERAKAN bukan satu kejutan kepada pemerhati politik di negeri ini. Sebelum ini pun Datuk Raymond Tan bekas pemimpin kanan SAPP, juga tidak setuju dengan bossnya Datuk Yong Teck Lee, lalu menyertai GERAKAN. Istilah politik bolehlah kita takfirkan bermacam-macam, ada yang kata mereka ini hanya cuba menyelamatkan periuk nasi, dan banyak lagi alasan lain. Tetapi yang tidak pasti, samada penyokong akar umbi akan terus menyokong mereka ini, hanya pilihanraya akan datang akan menjawabnya.

Saya fikir soal mengkritik Pengerusi BN negeri juga selaku Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman oleh pemimpin LDP secara terbuka, bukan lah perkara baru dalam arena politik. Saya masih ingat dimana Tan Sri Leo Moggi semasa beliau menjadi Presiden parti PBDS (Parti Bangsa Dayak Sarawak) tidak menyokong kepimpinan negeri Tan Sri Datuk Amar Taib Mahmod selaku Ketua Menteri Sarawak, tetapi menyokong kepimpinan di peringkat Persekutuan, dan beliau telah memegang jawatan sebagai Menteri Persekutuan ketika itu sehingga beliau bersara, kini menjawat jawatan terpenting dalam syarikat GLC.

Sebagai pemerhati politik di negeri ini, saya menyarankan supaya kita melihat suasana politik Sabah yang kian bergelora ini dengan fikiran terbuka tanpa menyalahkan mana-mana pihak. Setiap penyokong dan ahli setia parti sudah semestinya kita mempertahankan Ketua kita, begitu juga jika Datuk Seri Musa Aman dihentam secara terbuka oleh pihak lain pasti penyokong UMNO akan tampil kehadapan untuk mempertahankan beliau, walau apa pun yang dihadapi. Begitu juga keadaannya dengan Datuk Chin Shu Phin selaku Timbalan Presiden parti LDP yang sentiasa setia bersama bekas boss Tan Sri Chong Kah Kiat. Tetapi yang jelas kemasukan parti bukan bumiputera dari Semananjung ke Sabah dengan mudah tanpa menunggu pembahagian kerusi dalam pilihanraya akan datang.

People who read this post also read :



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Santapan Minda Sadom All rights reserved